teoreticky :: Srovnávání tanků
prakticky
Type 10 Hitomaru (MBT-X)
Type 10 Hitomaru (MBT-X)
Main battle tank
Japonský hlavní tank
Type 10 je nejmodernějším tankem Japonských pozemních sil. Jde o tank čtvrté generace vyráběný společností Mitsubishi. Jeho projekt MBT-X měl za cíl nahradit v ozbrojených silách Japonska dřívější typy tanků: Type 74 a Type 90. Vývoj začal v 90. letech a kladl důraz na výkon, pohyblivost a palebnou sílu. První prototyp vyjel na světlo světa 2008.
Type 10 používá speciálně v Japonsku vyvinuté dělo standardní ráže 120 mm s hladkým vývrtem. Může střílet vlastní APFSDS municí japonského původu a veškerou používanou municí NATO. Dělo je opatřeno ejektorem plynů z hlavně a existují tři možné délky hlavně - 44, 50 a 55 ráží.
Sekundárními zbraněmi jsou spřažený 7,62 mm kulomet a 12,7 mm kulomet velitele, který může být ovládán i vzdáleně zevnitř tanku.
Vyzdvihovanou předností tanku je systém C4I kombinující v sobě řízení, velení, komunikaci a senzorová data v jednom počítačovém systému. Ten je součástí JGSDF sítě digitálního bojiště a sdílí informace mezi jednotlivými tanky, s velitelským stanovištěm a se systémy ReCS japonské pěchoty. C4I má být největší devízou tanku a japonská vláda je kolem něho dosti tajnůstkářská.
Díky automatickému nabíjení obsluha tanku sestává z pouze tří členů - velitele, řidiče a střelce.
Velitel má k dispozici přehled v plném úhlu.
Hydropneumatické zavěšení dovoluje nastavitelnou výšku podvozku, stejně jako kompenzuje zpětné rázy výstřelů. Tank může měnit svůj předozadní sklon i se naklánět do stran. Zároveň je toho využíváno k odklízení palebných pozic pomocí radlice buldozeru. Tank má po stranách plášť částečně tlumící tepelné vyzařování i zvuk motoru. Zlí jazykové by to však mohli označit také za pouhé blatníky. Známé je cirkusové číslo se skleničkou šampaňského volně postavenou na konci kanónu. Tank se s ní kymácí na všechny možné strany jako černošská hiphopkára a přitom se hladina na konci děla ani nehne. Je to úžasná demonstrace dokonalosti stabilizace děla a hydropneumatického zavěšení užaslým divákům.
Pancéřování je modulární, sestává tedy ze sekcí, které jsou snadno vyměnitelné, přidatelné a odebratelné přímo v poli. Tělo pancíře je celoocelové a modulární části jsou z keramického kompozitu, jehož složení je tajné jako u všech tanků světa.
Motorem je vodou chlazený diesel o výkonu 1200 hp.
Tank je přitom dosti lehký: Prázdný váží pouhých 40 tun a v plné bojové konfiguraci 48 tun. Na nízkou hmotnost byl kladen důraz, protože předchůdce Type 90 měl nízkou strategickou mobilitu. Type 10 se tedy dostane přes 84% mostů po celém Japonsku. U Typu 90 to činilo 65%.
S tankem Type 10 operuje pouze Japonsko, ačkoli Turecko mělo dříve zájem o odkoupení jeho technologií. Japonsko plánuje vyrobit 600 těchto tanků.
Specifikace
Představen 2008; hmotnost 40-48 tun; délka 9,5 m; posádka 3; tankové dělo 120 mm s hladkým vývrtem; spřažený kulomet 7,62 mm, dálkově ovládaný AA kulomet 12,7 mm; motor diesel 1200 hp, max. rychlost 70 km/h (po silnici), dojezd 480 km, výkon ku hmotnosti 25 hp/t.
Zdroje
http://www.tanks-encyclopedia.com/modern/Japan/type-10-hitomaru
https://nationalinterest.org/blog/what-makes-japans-type-10-tank-so-good-17981
teoreticky :: Srovnávání tanků
prakticky