RDF / LT

RDF / LT
Rapid Deployment Force / Light Tank
U.S. lehký tank rychlého nasazení

Koncem studené války, kdy v USA trochu povolil strach z třetí války jaderné a naopak velmi teplé, zaujali stratégové představu, že další případné drobné války se povedou pořád ve stejném duchu, ale konvenčními zbraněmi. Rychle, přesně a na velkou vzdálenost kamkoli na světě. Vojenské síly tedy aspoň pro světové velmoci budou muset být expediční.

Na tyto požadavky odpověděl v roce 1980 návrh lehkého tanku, nijak zvlášť sofistikovaného, zato však levného, výsadkem dopravitelného a okamžitě po shozu bojeschopného. Měl zaplnit hlavní nedostatek výsadkářů, že jsou moc zranitelní a nemohou se na bojišti opřít o stroj s větší palebnou silou. Vznikl originální prototyp pásového vozidla s dlouhým 76 mm kanónem schopným palby v dávkách s přesvědčením, že jakýkoli pancéřovaný cíl lze zničit pěti přesně následujícími projektily. Tento tank by zároveň sloužil jako protiletecký systém schopný zasahovat nízko letící cíle (vrtulníky) krátkými automatickými dávkami. Po řadě experimentů se ukázalo zajímavým řešení bezposádkové věže zaměřující svůj cíl externě přes čidla. Je zapotřebí vědět, že na návrzích tohoto i na dnešní dobu originálního vozidla pracovaly tři různé firmy, které přicházely se zcela rozdílnými kombinacemi rozložení zbraní a rozmístění i počtu členů posádky. Zvítězil návrh, který po obou stranách kanónu umístil čtyři protivzdušné rakety Stinger pro posílení protiletecké role. Vozidlo mělo na poměry 80. let velmi nízký profil, přesně naváděný stabilizovaný kanón a bylo přepravitelné letounem C-130H Hercules dokonce po dvou kusech naráz! K dalšímu posílení agility stroje byl tento vybaven laserovým dálkoměrem a balistickým počítačem, opět na tehdejší dobu ne úplně běžná technika. Aby toho nebylo dost, mělo vozidlo částečně obojživelné vlastnosti. Hlavní zbraň byl dokonale stabilizovaný 76 mm vysokorychlostní kanón, jako vedlejší zbraň mělo spřažený 7.62 mm kulomet. Postupným laděním prototypu najednou americká armáda koukala, že místo tuctového, levného, snadno nahraditelného tančíku, má na svou dobu špičkového, experimentálního, drahého, technologického supermana s protichemickou ochranou posádky navrch.

Specifikace

Návrh z roku 1980. Posádka 2(!), hmotnost 16(!) tun, diesel motor byl asi nejslabším článkem: rychlost 64 km/h, dojezd 480 km, hlavní zbraň 76 mm kanón s vysokým protileteckým potenciálem, stabilizovaný, rychlopalný (dávka pěti výstřelů), precizně mířený.

A tak, jak to tak s nejlepšími řešeními bývá, armáda nakonec o sériovou výrobu neprojevila dostatek zájmu s oficiální výmluvou, že by takto speciální hybrid ve velkých počtech byl příliš náročný na údržbu a musel by se kvůli němu vyvinout zvláštní logistický postup, přičemž armáda chce zachovat co možná nejvšeobecnější postupy pro opravy a zásobení svých vozidel. A tak chudáka milého RDF / LT neopustilo továrnu více než čtyři kusy. Naštěstí, jak nám dějinná praxe sledování vojenských technologií ukazuje, dříve pohřbené řešení se o desítky let později znovu vynoří pod křídly jiné firmy ve vysoce aktuálním provedení a zaznamená průlomový úspěch klidně o 40 let dále. A tak není vyloučeno, že se ho jednou dočkáme a doufejme, že na správné straně hlavně. (-pozn. red.)

Zdroje

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=655

http://www.army-guide.com/eng/product4488.html

http://www.primeportal.net/tanks/david_lueck/rdf_lt/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Očekávaný zisk z výlučného postavení vlastníka patentu je stimulem pro snahu vynálezců přesto, že se v drtivé většině případů nedostavuje ekonomický efekt.
Abraham Lincoln