TAM 2C

Tanque Argentino Mediano
Main battle tank / Infantry scouting vehicle
Izraelská renovace lehkého tanku Argentiny

TAM byl projektem Argentiny získat kloudný tank pro druhou půli studené války. Argentina požádala proto západoněmeckou společnost Thyssen-Henschel, což je dnešní Rheinmetall. Ti vhodně rozvinuli podvozek německého bojového vozidla pěchoty Marder a postavili na něm lehčí tank kolem 30 tun hmotnosti. Vznikl tak lehký mrštný tank s nízkou siluetou a dostačující palebnou silou. Vývoj Němci započal 1974 a konečný model nastoupil sériovou výrobu 1979. Celkem snad bylo z Marderů vyrobeno 280 tanků TAM s důrazně útočným charakterem (rychlé, dobře akcelerující, lehké, s nižší obranou a s vyšší palebnou silou).

Hlavní zbraní bylo 105 mm dělo Rheinmetall Rh-105-30, pro nějž byly navrženy protitankové kinetické průbojníky M735A1 (podkaliberní s oddělitelným vodícím pouzdrem a stabilizované křidélky), jež dokázaly prorazit 370 mm homogenní oceli při zásahu z 1 km. 

2010 byl vznesen požadavek na modernizaci tohoto bitevního vozu a této příležitosti se chopily firmy z Izraele jako Elbit, které už jsou na renovace tanků zavedení machři. Argentina tehdy zvažovala možnost nakoupit skvělé, bitvami prověřené tanky jako Leopard 2A4, Leclerc, Merkava a T-90, ovšem nechtělo se jí vydávat tak velké peníze a tak započal zrod TAM 2C, už kvůli minimálnímu přetrénování současných tankových posádek a mnohem nižších servisních nákladů na opravy už zaběhnutých tanků TAM. 2013 byl hotov první ukázkový prototyp TAM 2C.

Izraelci k návrhu tanku přidali lehké volné boční sukénky pro aspoň částečnou ochranu pásů. Uvnitř vyměnili a přidali nové tepelné kamery např. u řidiče, který může s tankem nyní jezdit za úplné tmy. Přibyl také laserový dálkoměr střelce a velitele obsluhovány skrz nové zcela digitální multifunkční displeje. Celý palubní počítačový systém byl pozvednut na soudobou úroveň. Další systém optických kamer, klecový pancíř zádi věže, kde se nalézá zásoba střeliva. Tím vším se zvýšila přesnost a vzdálenost účinné střelby.

Pohon byl doplněn o přídavný generátor energie v podobě malé palivové turbíny, která přes alternátor poskytovala elektřinu přístrojům když byl hlavní motor vypnutý. Také otáčení věže přešlo z hydraulického mechanismu na elektrický.

Ráže 105 mm děla zůstala nezměněna, ale dělo je lépe vyváženo díky systému protizávaží, lépe stabilizováno a přidána tepelná objímka děla pro nižší ztráty přesnosti vlivem zahřívání hlavně. Přidán prvek usnadňující přenabíjení nábojů za jiný typ, kdy hlaveň děla automaticky sleduje cíl stále zaměřen. To by se od nyní mělo dít i za pohybu tanku.

Tanku přibyly do repertoáru ještě novější druhy střeliva, z nichž nejvýznamnější jsou izraelská specialita: Z kanónu vystřelované řízené projektily Lahat ATGM používané dnes u tanků Merkava. Ty prorazí sílu pancíře o ekvivalentu (RHA) homogenní oceli o 800 mm tloušťky a zároveň nabízí přesnou střelbu na 8 km vzdálenosti.

Schopnost přežití zcela spoléhala na pohyblivost, vysoké zkosení pancíře a nízkou siluetu. Tělo vozidla nabízelo ochranu vůči průbojnému střelivu do 35 mm ráže. Čelní pancíř byl ještě silnější, ačkoli na tank bylo vozidlo chráněné nikoli dost ve srovnání se skutečnými tanky. Balistickou ochranu tedy Elbit nepřidal, snad kromě sukének pásů proti začunění bahnem.

Původní německý motor MTU MB-833 Ka 500 diesel, produkující výkon 720 koňů zůstal, taktéž automatická převodovka  Renk HSWL-204. Na tehdejšek měl TAM výkonu až dost, jenž i nadále dělá prvotřídní specifický výkon 24 koně na tunu hmotnosti. Rychlost zůstala skvělých 75 km/h a s přídavnou nádrží díky nízké hmotnosti i spotřebě činí dojezd 900 km. 

Tank měl závěs pomocí torzních tyčí a dvojí brzdný systém. Oproti původnímu však přibyl další pár pojezdových kol v řadě, první a poslední s tlumiči.

Zatím bylo do 2017 pro Argentinu na 2C upgradováno prvních 71 kusů z 280 v argentinské armádě. Škoda, že TAM 2C tenkrát neměli při Válce o Falklandy. To by s nimi tehdy pořádně zatopili Britům, vyzbrojeným toliko Harriery a vrtulníky. Na zemi by Britové těch pár kamenů chráněných TAM2C již nedokázali obsadit.

Specifikace

Hmotnost 30 t; rychlost 75 km/h; dojezd 940 km;

Zdroje

https://tanks-encyclopedia.com/coldwar/argentina/tam-2c-main-battle-tank

https://www.armyrecognition.com/argentina_army_tanks_heavy_armoured_vehicles_uk/tam_2c_main_battle_tank_technical_data_pictures_80407176.html

TAM 2C
síla pancíře ≍ 310 mm RHA
46 🡅 lepších
2 🡇 horších
ráže 105 mm
46 🡅 vyšších
1 🡇 nižších
délka hlavně 52 ráží
10 🡅 delších
34 🡇 kratších
rok 2013
26 🡅 novějších
44 🡇 starších
hmotnost 30 t
0 🡅 lehčích
49 🡇 těžších
výkon motoru 720 hp
48 🡅 lepších
1 🡇 horších
max rychlost 75 km/h
4 🡅 lepších
40 🡇 horších
posádka 4 dojezd
900 km

0 🡅 lepších
48 🡇 horších
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý