teoreticky :: Srovnávání tanků
prakticky
Ramses II (T-54E)
Main battle tank
Sovětsko-egyptský hlavní bitevní tank
Egyptský tank se dnes již s úsměvem hrdě hlásí do stejné kumpanie jako tanky severokorejské. Ano, protože jeho základem není sovětský T-72, jako u většiny tanků světa, ale rovnou T-55. Ramses II by se dal považovat za hloubkovou renovaci T-55. Egypťané jsou na něj dodnes strašně pyšní, protože mít tank, co typově pamatuje nejen zpěvačku Vondráčkovou, ale také Stalina, v aktivním nasazení, to se hned tak nevidí. Je to snad proto, že Egypťané milují dějepis a jsou velmi tolerantní ke stáří svých egyptských protagonistů. Třeba takoví faraóni se stářím 3000 let, jsou dnes již staří plesniví idioté chytající plíseň někde za výlohou muzea, ale Egypťané se na ně dodnes dívají velmi blahosklonně až s nadšením.
Historie tanku, jak vznikl první prototyp, je opředena bájemi, ovšem první vzor (pravzor, archetyp) tanku, od kterého se to všechno počalo, existoval roku 1987. Od roku 2004 se vyráběl ve velkých várkách - 425 kusů pro armádu Egypta.
Sovětský pravzor byl tak malý, že jeho tělo muselo být zásadně změněno, aby se do něj nové výkonnější vnitřnosti vůbec vešly. Tanku byl vtěsnán nový motor z M60A3 a také jeho tehdy sofistikovaný systém řízení palby. Američtí Teledyne Continental Motors tehdy získali grant, na upgrade palebné síly a pohyblivosti starého sovětského tanku pro Egypt. Proto sdílí většinu vnitřností s jiným americkým hloubkovým upgradem M60A3. Jeho testování před sériovou výrobou probíhalo celých deset let v 90. letech.
Hmotnost tanku vzrostla na 48 tun, což je dnes bráno za slušně lehký tank. Tank má jemné zaměřovací přístroje značky SABCA Titan a jde o: Systém řízení palby zakládající se na laserovém dálkoměru, sadě počítačových čistě textových displejů, sadě periskopů s nočním viděním, výškové a povětrnostní senzory, komunikační systém a to vše zkloubené v jeden výstup pomocí digitálního procesoru tehdejších počítačů.
Motor je řešen moderně jako powerpack s přeplňovaným vznětovým motorem TCM AVDS-1790-5A o výkonu 908 koňů, který sestává z 80% společných součástí jako ten z M60A3. Ten je napojen na německou převodovku Renk. Egypťané u svého tanku s oblibou zmiňují dva výfuky po stranách vozidla. Mají zřejmě na paměti že rekordně velká silná vozidla také mívají více výfuků. A dle českého rčení: Kdo to křičí, od toho to fičí! Ramses II je o metr delší než T-54/55, pročež dostal v řadě o jedno kolečko navíc a získaný prostor byl využit pro větší palivovou nádrž. Tank má hydropneumatické zavěšení, kterým Američané nahradili původní ruské.
Nutno dodat, že zakázka na vytvoření egyptského tanku se dodnes udržela v amerických srdcích a vojenské historii, protože to pro Američany znamenalo významný zdroj studia sovětských tanků 50. a 60. let. Američaní si jeden dokonce pro muzeum koupili pro sebe.
To nejdůležitější, hlavní zbraň, stabilizovali Textron Incorporated a původně sovětské 100 mm dělo bylo vyměněno za americké 105 mm. Byl modifikován systém nabíjení, zásobník a kontrola zpětného rázu děla. Nad dělo bylo přidán charakteristický pátrací světlomet, který máme prověřen z dnešních počítačových her o tancích 60. a 70. let. Dále byla přidána termovize střelce a řidiče, noktovizor velitele a dokonce jeden z prvních opravdu přetlakových systémů CBRN ochrany posádky před prostředky hromadného ničení, k tomu ještě jeden filtrační. Také automatický detektor požáru a automatický hasič byl ve své době moderní. Aktivní ochrana tanku spočívá pouze na kouřových granátometech, nakonec byly přidány britské pásy a britský klecový pancíř.
Tank sice jezdí stále jen v armádě Egypta, ale nese jméno bojovného faraóna, takže egypťané jeho muzeálnost nevnímají a dodnes provozují svých 425 kousků spolu se staršími, cele americkými M60A3. On Ramses vlastně na svoji dobu vůbec nebyl špatný tank, vlastně se jim povedlo omladit základ z let padesátých na léta osmdesátá! Problém má jenom s časem, že jezdí ještě dnes, stejně, jako egyptské mumie vévodí světovým výstavám. Holt, čím který národ zachází, tím vyšší má vůči některým jevům toleranci!
Specifikace
Rok nakonec 1990; hmotnost 48 t; délka 7,05 m; posádka 4; rychlost 64 km/h; dojezd 530 km;
teoreticky :: Srovnávání tanků
prakticky