Leclerc XLR

Francouzská modernizace jejich hlavního bitevního tanku

Program Scorpion na revitalizaci francouzských ozbrojených sil frčí na plné obrátky. Program započal 2015 a do 2028 Francouzi hodlají bojové stroje všech druhů nahradit těmi nejnovějšími. Po čtveřici nových kolových vozidel tu máme i novinku pásovou - renovaci stávajícího francouzského tanku Leclerc.

Původní AMX Leclerc byl navržen v 80. letech. Od ostatních MBT Evropy se lišil maximální mírou automatizace, což bylo nejvíce patrné při zcela automatickém nabíjení tanku. Snad kvůli špičkové vnitřní technice to tehdy býval nejdražší tank světa. Posléze bylo toto nechtěné prvenství překonáno stejně hi-tech tanky asijskými: K2 a Type 10.

Hmotnost nových Leclerců XLR má o několik tun vzrůst na 57 t. Zbraň má nadále zůstat 120 mm tankovým dělem s hladkým vývrtem při délce 52 ráží. O několik jednotek se má rozrůst repertoár jeho střeliva. Nové typy programovatelného střeliva jsou ve vývoji. Dělo bude mít nový přístup k ejekci splodin výstřelu a bude obalené tepelnou izolací. Také sekundární zbraň 7,62 mm kulomet bude v nové zbraňové věži ovládané na dálku.

Nejsamozřejmější úpravou budou nové vnitřní subsystémy, jako systém řízení palby, informační a řídící systém typu C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance), komunikační subsystémy, rovněž CBRN ochranný systém posádky, nová hledí a noční vidění, varovný systém čtyř laserových přijímačů, nové ovládací rozhraní vnitřních systémů, palubní počítač, nový SW na testování a pro diagnostiku, nové spojení GPS a inerciální navigace v jednom navigačním systému a další a další drobnosti. Tepelný zobrazovač bude moci vidět až na 4 km vzdálenosti (dvojnásobek ruského) a na 2,5 km má dokonce identifikovat objekty.

Rozsáhlejší upgrade se týká balistické ochrany. Tank bude předělán na modulární přístup k přidávání pancíře a budou mu přidány nové bloky pancíře tak, aby se balistická ochrana srovnala s nejlépe chráněnými stranami po celém obvodu. Speciální péče bude věnována posílení podvozku vůči minám a nástražným bombám, tank dostane elektronickou rušičku IED.

Takto mají tanky čelit hrozbám budoucnosti přinejmenším do 2040.

Tank bude mít výkonnější pohon v podobě motoru SACM V8X-1500 o výkonu 1500 koňů spolu s plně automatickou převodovkou SESM ESM 500. Drobně se vylepší také převod trakce na pásy a schopnost zdolávání překážek.

Zatím je příliš brzy, na konkrétní podobu si počkejme. Špatně se o tom píše, protože všechny zdroje se příliš liší v detailech a to bývá v situacích, kdy fakticky není známo zhola nic. Jediným vyčerpávajícím zdrojem je, a to musím pochválit: ArmyRecognition. Počkejme si na nový Leclerc, však je ještě osm let čas. Pokud svět vytrvá v současných kolejích, nikdy bychom se neměli ocitnout na špatné straně jeho hlavně.

Zdroje

https://www.armyrecognition.com/main_battle_tank_heavy_armoured_france_french_army/leclerc_scorpion_xlr_mbt_main_battle_tank_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_10704171.html

https://nationalinterest.org/blog/buzz/one-tough-tank-why-frances-leclerc-one-best-planet-44577

Leclerc XLR
síla pancíře ≍ 850 mm RHA
14 🡅 lepších
34 🡇 horších
ráže 120 mm
24 🡅 vyšších
6 🡇 nižších
délka hlavně 52 ráží
10 🡅 delších
34 🡇 kratších
rok 2016
14 🡅 novějších
55 🡇 starších
hmotnost 57 t
36 🡅 lehčích
13 🡇 těžších
výkon motoru 1500 hp
0 🡅 lepších
36 🡇 horších
max rychlost 72 km/h
10 🡅 lepších
35 🡇 horších
posádka 3 dojezd
615 km

7 🡅 lepších
42 🡇 horších
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nouze je matkou tvořivosti.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren