Centauro II MGS 120mm

CENTAURO II MGS 120/105
Armoured antitank vehicle
Italský kolový stíhač tanků

2018 italská armáda zadala vyrobit 136 kusů stíhače tanků Centauro 2. Jde vlastně o tank na kolech, který má útočný charakter - vysokou mobilitu, útočné parametry a slabší obranu. Je výsledkem úsilí italského výrobce Oto Melara na modernizaci původního stíhače tanků Centauro.

Hlavním předmětem vylepšení se stalo vysokotlaké 120 mm dělo v délce 45 ráží, s úsťovou brzdou a s poloautomatickým nabíjením. To je schopno střílet APFSDS stejně jako ostatním moderním NATO střelivem. Prostor pro posádku je pancéřovou přepážkou oddělen od zásob střeliva a ve vozidle je používána řada neupřesněných výbuchy potlačujících prvků a automatického hašení pro maximální bezpečí posádky. Moderní samozřejmostí zvláště u stíhače tanků je digitální systém řízení palby, laserový dálkoměr, varovný přijímač před ozářením laserem a pomocný zdroj energie pro vnitřní subsystémy.

Autonabíječ má šest střel připraveno v zásobníku a nabíjení je možno provádět i manuálně. Náměr děla je pouhých -7° až +16°, což Centauro vyřazuje z bojů v městském prostředí. Spřažený 7,62 mm kulomet je lafetován vlevo od hlavní zbraně. Na vozidlo je možné montovat dodatečnou HITROLE zbraňovou stanici s 12,7 mm kulometem nebo 40 mm granátometem.

Korba i věž je celoocelová a balistická ochrana je údajně velmi navýšena a výrobce naznačuje modulární pancíř a aktivní hard-kill prvek ochrany, ovšem kolem detailů je zatím ticho po pěšině. Posádka sedí na sedadlech pohlcujících energii výbuchů. Klimatizace dovede připravit vhodnější vnitřní prostředí v rozmezí vnějších teplot od -30°C do +44°C. Posádka je údajně chráněna neuvěřitelně dobrým NBC systémem ochrany, bohužel také blíže neupřesněným.

Centauro 2 veze posádku čtyř v klasické sestavě řidič, velitel, střelec, nabíječ.

Do pohybu ho uvádí diesel motor Iveco s výkonem 720 hp, který mu dává slušný poměr výkonu vůči hmotnosti 24 hp/t. Zavěšení je hydropneumatické a vozidlo zatáčí předními čtyřmi a zadními dvěma koly. Spolu s centrálním dohušťováním pneumatik a dojezdovými vložkami se prý vozidlo dostane z jakékoli terénní pasti. Je navrženo na cestovní rychlost 105 km/h po silnici s dojezdem 800 km. Centauro se může brodit vodou do 1,5 m hloubky bez přípravy. Dovede překračovat 0,6 m vysoké svislé překážky a příkopy 2 m široké.

Z přístrojové výbavy tu nechybí digitální intercom, vnější komunikační systém, Battle Management System a radiový rušič nástražných bomb. Zaměřování probíhá přes nejmodernější optroniku velitele a střelce.

Specifikace

Navrženo 2016; hmotnost 30 tun; délka 8,25 m; posádka 4; 120 mm tankové dělo; diesel motor 720 hp; rychlost 105 km/h; dojezd 800 km

Zdroje

http://www.iveco-otomelara.com/wheeled/centauro8x8.php

https://www.armyrecognition.com/italian_army_italy_wheeled_and_armoured_vehicle_uk/centauro_2_ii_mgs_120_mm_105mm_anti-tank_8x8_armoured_vehicle_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_10607161.html

https://www.army-technology.com/projects/centauro-ii-wheeled-armoured-vehicle/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Když dokážeš z přistání odejít po svých, bylo to dobré přistání. Když dokážeš letadlo použít ještě druhý den, bylo to vynikající přistání.
Chuck Yeager