ASCOD 2 LT 120mm

Tank destroyer tracked / assault gun tracked
Evropské těžké vozidlo palebné podpory s tankovým dělem 120 mm
Evropský řezbář moderních bojišť

ASCOD je nejpoužívanějším současným evropským pásovým bojovým vozidlem pěchoty. Zkratka (Austrian-Spanish Co-operative Development) naznačuje, že jde o završení vývojového úsilí Španělů a Rakušanů, které existuje v mnoha exportních národních variantách, kdy si ho jednotlivé armády Evropy pojmenovávají po svém, např. Ajax, Pizarro, Athena, Ulan atd.

V dnešní době po 2020 pro dojmy z nejnovějších vozidel Švédských a Německých jsme si zvykli na Ascody trochu shlížet, ale neprávem. Ascody jsou na bojišti stejnými řezbáři (maséry) jako CV90MkIV a dokonce lepší, než Lynx LT.

Dnešní Ascod je však jiný. Jde o renovovanou posílenou verzi rodiny Ascod 2 v provedení s těžkým tankovým dělem ráže 120 mm, představen teprve v roce 2018. ASCOD 2 již dnes vyrábí firma se sjednoceným jménem General Dynamics European Land Systems. Dělo má hlaveň dlouhou 45 ráží s velmi nízkým zpětným rázem.

Ascod 120 je silně obrněn, hmotnost subvariant může dosahovat 35 až 42 tun. Přitom vnitřní vybavení váží jen 15-19 tun, zbytek je balistická ochrana. ASCOD 35/42 dosahuje megalomanské úrovně ochrany v NATO normě STANAG 4569 level 5 a proti minám level 4.

Balistický pancíř Ascodů v nejsilnější variantě musí ustát zásah průbojného střeliva z 25 mm kanónu. Existuje k němu dodatečná sada pancíře, která tuto ochranu po všech stranách zvýší na ráži 30 mm. LT tedy vyniká ochranou vůči protitankovým kumulativním střelám (HE-AT). LT může být ještě dovybaven reaktivním pancířem. Také bezpečnostní vnitřní opatření se podobají spíše tankům.

Kostra vozidla je ocelová, jde o pásové vozidlo ovládané posádkou tří členů. LT sdílí všechno vnitřní vybavení s rodinou Ascod, tedy zařízení pro operování za všech podmínek počasí, dne i noci, laserový dálkoměr, noktovizory, Flir, dvouose stabilizovaná hledí i hlaveň, panoramatická hledí, schopnost práce v módu hunter-killer a další technologické vymoženosti 21. století. Vzato z více úhlů, měl by být výrazně schopnější než obdobná vozidla Ameriky na základu kolových Stryker a LAV.  Některé evropské země si Ascody osazují svými národními věžemi a vybavením, jako třeba Italové, Britové atd. Varianta LT120 má pochopitelně nejvýkonnější motory, německé vznětové motory MTU 8V MT199 TE20 s převodovkou Renk, v kategorii výkonu kolem 800 až 1040 koňů. Vozidlo má nové pásy s gumovými patkami.

Tato varianta lehkého tanku (těžkého vozidla pěchoty) je osazena italskou zbraňovou věží Hitfact od Leonardo. Jiné varianty mají izraelské věže Elbit a Rafael. Specialitou lehkého tanku je aktivní obranný systém Iron Fist od izraelské IMI, který automaticky detekuje  a ničí přilétající projektily v odstupu od vozidla, aby došlo k co nejnižším škodám vlastního vozidla. K tomu má ještě soft-kill aktivní protiopatření v podobě elektrooptického rušiče a generátoru kouřové clony. Na spodní straně má rušičky dálkově rádiově odpalovaných min.

Nejlépe hodnocenou vymožeností je kromě pancíře izraelský systém Iron Vision od firmy Elbit, což je systém přilbových displejů, jenž celé posádce poskytuje 360stupňový panoramatický přehled veškerého dění kolem vozidla, jako by vozidlo mělo průhledné stěny. Posádka pouze natáčí hlavu a vidí jako piloti nejmodernějších bitevních vrtulníků v reálném čase všechno kolem sebe.

Různé verze a varianty vozidel ASCOD jsou nyní ve výzbroji Thajska, Rakouska (Ulan), Španělska, Británie, Filipín, ČR a částečně USA.

Specifikace

Rok 2000; hmotnost 30-42 t; délka 7,6 m; posádka 4; rychlost 70 km/h; dojezd 500 km;

Zdroje

https://www.gdels.com/ascod.php

http://www.army-guide.com/eng/product999.html

http://www.army-guide.com/eng/product111.html

http://www.military-today.com/apc/ascod_2.htm

https://www.armadninoviny.cz/nove-verze-vozidla-ascod-2-se-predstavily-na-eurosatory.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý