Pro pořádek v letových veličinách
Cruise mód je taková fáze letu, kdy letadlo letí setrvale v nastavené výšce. Tato cestovní fáze zabere většinu doby letu protože letadlo v ní nemá nic jiného na práci, než přibližování se do místa určení. Přibližuje se konstantní rychlostí v konstantní výšce. Cestovní fáze tedy zkonzumuje i většinu paliva.
(Cruise speed) cestovní rychlost - letadlo zpravidla při cestovním módu dosahuje optimálního poměru výkonu ku spotřebě paliva. Toho se dá dosáhnout při cestovní rychlosti v cestovní výšce. Optimální cestovní výšku každého letadla ovlivňují následující faktory: hmotnost a náklad, těžiště, teplota vzduchu, vlhkost, rychlost.
Maximální rychlost je jediná veličina, jejíž význam je i laikovi letectví jasný. Rychleji už prostě letět nemůže.
(Never exceed speed) nikdy nepřekonaná rychlost - je rychlost, kterou s daným letadlem není bezpečné letět. Je pochopitelně nižší než (maximum diving speed) maximální rychlost v klesání.
(Maximální) dolet letadla (maximální přeletová vzdálenost, nebo jen přeletová vzdálenost, ferry range) je maximální vzdálenost, kterou může motorové letadlo za standardních podmínek (tj. např. bez vlivu větru) uletět bez mezipřistání. Je dán množstvím paliva a spotřebou.
Bojový dolet (combat radius, radius of action) je max. vzdálenost, kterou může uletět tam i zpět bez přetankování.
(Maximální) výdrž ve vzduchu, airtime (time in air) je max. doba po kterou se letadlo udrží ve vzduchu bez přetankování. Je dána více faktory.
(Rate of climb) stoupavost - v aerodynamice je rychlost stoupání letounu, tj. jak rychle je letoun schopen nabrat výšku. Stoupavost s výškou klesá, proto se pro porovnávání letadel používá „počáteční stoupavost“ což je stoupavost v nulové výšce.
(Ceiling) dostup je max. výška, které může letadlo dosáhnout, když letí na plný cérés. Je dána jeho výkonnostními parametry (flight envelope). Když na tuto hranici narazí, přidání výkonu už neznamená posun výše, ale pouze zvýšení horizontální rychlosti.
(Service ceiling) dynamický dostup (operační dostup), je maximální výška, ve které je stroj schopný letu s dopřednou rychlostí. Dynamický dostup je vždy větší než statický, protože při visení chybí dodatečný vztlak, vznikající na trupu letadla.
(Hovering ceiling) statický dostup je maximální výška, ve které je stroj schopný viset (bez dopředné rychlosti).
Povzbuzení: Co jsem sledoval druhy jenom leteckých rychlostí na angl. wikip., je jich moc. V češtině navíc aby se v tom prase vyznalo. V češtině každá publikace užívá svoje vlastní překlady a zdá se, že univerzální letecký slovníček překladů základních veličin prostě neexistuje. Při odhadování co název té které veličiny může znamenat, vycházejte prostě z kontextu a logiky věci a nejspíš to bude správně.
Zdroje
https://en.wikipedia.org/wiki/V_speeds
https://encyclopedia2.thefreedictionary.com/never-exceed+speed
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dostup