Osprey V-22 (Boeing)

V-22 Osprey (tiltrotor aircraft)
Americký konvertoplán vojenského transportu

Konvertoplán, tedy letoun se sklopnými vrtulemi je zásadní gamechanger, protože kombinuje mobilitu vrtulníku s rychlostí vrtulového letadla. Jde o vrtulové letadlo s pevným křídlem a zároveň typu VTOL, tedy letounu s vertikálním vzletem i přistáním. Ospreye armáda využívá pro transport. Unese 9 tun užitečného zatížení nebo 32 stojících vojáků. To se blíží těžkému přepravnímu vrtulníku Chinook, ale s dvojnásobnou vodorovnou rychlostí a dvojnásobným doletem. Tyto přednosti dělají z Ospreye přímo ideální prostředek pro rychlé výsadkové akce na nepřátelském území.

Společnosti Bell a Boeing ho vyvíjely od 1981 do 1989. Osprey V-22 byl zatím nasazen jako prostředek pro medevac mise Iráku, Afghánistánu, Libyi a Kuwaitu.

Ze svislé polohy se rotory otočí o 90° dopředu za 12 vteřin. Poté má letoun podobné charakteristiky jako klasické turbovrtulové letadlo. K této změně může docházet plynule za letu a to tam i zpět. Letoun má potom schopnost STOL. Letoun má sice dva motory pohánějící oba rotory, ale Osprey bohužel nedokáže letět na jeden motor.

Letoun je ovládán dvěma piloty a dvěma palubními techniky pomocí pěti multifunkčních displejů. Jako vojenský letoun dneška samozřejmě obsahuje nezbytné prvky dnešní avioniky - noktovizor, termovizor (FLIR), digitální mapy, GPS navigaci a autopilota, který se stará především o konverzi mezi svislým a dopředným módem. Vnitřek trupu není natlakován a posádka musí ve výšce nad 3 km nosit kyslíkové masky.

Letoun využívá americké letectvo a námořnictvo, tam je využita další jeho vlastnost - skladnost. Vrtule i křídla se dají složit za 90 sekund a letadlo tak může být ve větších počtech přepravováno loděmi. V Americe je nasazen od 2006 a v současnosti bude nahrazován výkonnějším konvertoplánem Valor (Future Vertical Lift).

K volitelné výzbroji patří 1× kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm vzadu na nakládací rampě a zatahovatelný trojhlavňový Gatling minigun GAU-19 na břiše letounu. Od 2014 se testuje zavádění přesně naváděných raket a bomb. Také 70 mm neřízených raket Hydra 70.

Pracuje se také na vývoji refueling kitu, s nímž by Osprey mohl doplňovat palivo F-35kám z letadlových lodí a zvyšoval tak jejich akční rádius.

Zatím celkem existuje 7 variant letounu. Současnými operátory jsou USA a Japonsko, Ospreye nedávno nakoupil Izrael, velký zájem má také Indie, Jižní Korea a Emiráty.

Specifikace

Posádka (nutná obsluha) 4; kapacita výsadku 24 vojáků sedících nebo 32 stojících, 9 tun vnitřního nákladu nebo 6,8 tun podvěšeného; délka 17,5 m; hmotnost 15 tun; max. rychlost 460-565 km/h podle výšky; dolet 1627 km; stoupavost 11,8 m/s; dostup 7925 m.

Zdroje

Oficiální stránka u výrobce:
V-22. Bell Helicopter Textron Inc. Web. 2018.
<https://www.bellflight.com/military/bell-boeing-v-22>

Oficiální stránka u výrobce:
V-22 Osprey. Boeing. Web. 2016.
<https://www.boeing.com/defense/v-22-osprey/>

Bell Boeing V-22 Osprey. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_V-22_Osprey>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Fakta nepřestanou existovat jenom proto, že jsou přehlížena.
Aldous Huxley