Lakota UH-72 (Eurocopter)

UH-72 Lakota
Light Utility Helicopter (LUH)
Americký lehký víceúčelový vrtulník

Jde o dosti nový dvoumotorový užitkový vrtulník se čtyřlistým rotorem vyvinutý American Eurocopter 2006. Je to militarizovaná verze civilního EC145, která má za úkol nahradit stroje OH-58A/C Kiowa a UH-1N Twin Huey. LUH Lakota vděčí za své místo na slunci 2004 zrušenému extrémně drahému programu LHX na vývoj vrtulníku RAH-66 Comanche, od něhož byly přelity peníze pro Lakotu.

Oproti UH-1N má UH-72 Lakota o třetinu vyšší rychlost, dolet, spolehlivost i odolnost vůči pádu, moderní avioniku, noční vidění i nižší operační náklady. Lakota je určena pro řadu podpůrných úloh, k nimž patří zejména zdravotnická evakuace (medevac), logistická podpora a protidrogové operace. První ostré testování v r. 2007 ukázalo, že Lakoty jsou náchylné k přehřívání kabiny a silnému diskomfortu posádky v horkém podnebí. Proto byly v reakci na to vybaveny ventilačním a klimatizačním systémem. Jinak si vojáci naopak cenili jejich výkon. Od 2009 jsou Lakoty hlavním tréninkovým vrtulníkem U.S. pilotů. USA používá skoro 350 těchto vrtulníků, několik desítek kusů jich nakoupilo Thajsko.

Specifikace

Posádka 1 nebo 2 piloti, 9-tičlenný výsadek; délka 13 m; hmotnost 1,792 tuny; užitečná zátěž 1,793 tuny; 2x turbohřídelové motory Turbomeca 551 kW; max. rychlost 269 km/h; dolet 685 km; dostup 4020 m; stoupavost 8,13 m/s.

Zdroje

Eurocopter UH-72 Lakota. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_UH-72_Lakota>

https://www.army-technology.com/projects/uh-72a-lakota/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Tvrzení kerá nemohou být ověřena jsou bezcenná, byť by nám přinesla jakoukoli fascinaci.
Carl Sagan