Tiger (Eurocopter)

Eurocopter (Airbus) Tiger
Evropský lehký bitevní vrtulník

Tiger nastoupil službu v roce 2003. Je to lehký bitevní vrtulník firmy Eurocopter (nyní Airbus Helicopters). Má klasickou konstrukci bitevních vrtulníků, tedy tandemový kokpit, dva motory, čtyři listy rotoru. Je užíván armádami Německa, Francie, Španělska a Austrálie. Ve Francii a ve Španělsku je nazýván Tigre.

Tiger byl konstruován za studené války jako protitankový bojový prostředek (vrtulník) pro nasazení v tušené sovětské invazi do Evropy. Po pádu sovětského svazu Německo a Francie pokračovaly ve vývoji Tigru jako víceúčelového bitevního vrtulníku. Typické role nasazení vrtulníku jsou ozbrojený průzkum, protitankový boj, blízká letecká podpora, ozbrojený doprovod a ochrana jiných prostředků. Může operovat za všeho počasí, počítá se s ním po nasazení jaderných, chemických a biologických prostředků. Může operovat z palub lodí i za extrémního počasí.

Tiger je od začátku vyvíjen jako lehký – na jeho konstrukci jsou použity výhradně kompozitní materiály a nespoléhá na pancéřování, využívá výhradně agility a prvků stealth k prosazení se na bojišti.

Tandemový kokpit je rozdělen na pilota vpředu a střelce vzadu. Oba však mohou ovládat základní letové funkce i zbraňové systémy vrtulníku a v případě nouze si prohodit role. Piloti o Tigru tvrdí, že je to asi nejsnáze ovladatelný vrtulník vůbec.

Schopnost přežití vrtulníku spoléhá na agilitu a stealth prvky. Vizuální, radarová, tepelná i zvuková stopa byly minimalizovány, jak to jenom bylo možné. Trup vrtulníku je lehce pancéřovaný proti kanónům a ručním zbraním do ráže 23 mm. Vrtulník má varovné systémy při laserovém/radarovém zaměření, detekci blížících se raket a detekci odpálení raket (EADS's AN/AAR-60 MILDS), a výmetnice klamných cílů standardních dvou typů chaff a flare. Kompozit trupu je z polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny, hliníku a titanu. Listy rotoru jsou z vláknitého plastu aby odolaly ptačímu náletu. Obalová měděná fólie poskytuje ochranu systémů proti elektromagnetickému pulsu a bleskům. Jak ochrana palubních systémů tak pohonu a posádky počítá s vyšší balistickou tolerancí, než je u vrtulníků obvyklé.

Ke klíčovému avionickému vybavení vrtulníku patří EUROGRID battlefield management systém s digitálními mapami, integrovaný radiový a satelitní komunikační systém, data transfer links, high-authority digital automatic flight control system a zdvojený řídící počítač, dávající to vše dohromady a ovládající senzory, zbraně a zaměřování zbraní. Navigační systém vrtulníku Tiger spoléhá na GPS i inerciální navigaci, doppler radar, radiový výškoměr a distribuovaná čidla rychlostí. V čumáku je samostatný FLIR (forward-looking infrared) senzor pro řízení v noci. Posádka vše ovládá pomocí přilbových i klasických displejů. Posádka vidí průmět zvýrazněné optiky s noktovizorem a termovizí s daty o letu případně s naváděním zbraní. Většinu těchto dat obstarává na stožáru rotoru montovaný přehledový systém Osiris.

Tiger může být vyzbrojen širokou paletou zbraní včetně kanónů, raket vzduch-vzduch a vzduch-země. Základní protizemní zbraní je 30 mm Nexter autokanón, čtyři raketnice pro 70 mm a 68 mm neřízené protizemní rakety a především protitankové řízené střely. Varianty výzbroje se liší podle jednotlivých států. K nejdůležitější výzbroji tedy patří protitankové řízené střely Hellfire II, Spike ER, PARS 3 LR, HOT3, neřízené Hydra 70, SNEB, protiletadlové AIM-92 Stinger, Mistral, podkřídelní 12.7 mm kanóny.

Tiger byl úspěšně nasazen v Afgánistánu, dále v Mali a Libyi, kde operoval z lodí francouzského námořnictva.

Specifikace

Nastoupil do služby 2003, hmotnost 3,06 t, délka 14,08 m, posádka 2, max. rychlost 315 km/h, stoupavost 10,7 m/s, dolet 800 km, dostup 4000 m, 30 mm autokanón, široká paleta NATO podvěsné výzbroje.

Zdroje

Oficiální stránka výrobce: Airbus. Web. 2016.
<https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/specialised/tiger.html>

Eurocopter Tiger. Australia's Army. Web. 2017.
<https://www.army.gov.au/our-work/equipment-and-clothing/aviation/eurocopter-tiger>

Eurocopter Tiger. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Tiger>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Když dokážeš z přistání odejít po svých, bylo to dobré přistání. Když dokážeš letadlo použít ještě druhý den, bylo to vynikající přistání.
Chuck Yeager