CV90 (Combat Vehicle 90)

Combat Vehicle 90
Infantry fighting vehicle (IFV)
Švédské bojové vozidlo pěchoty

Toto pásové švédské těžké bojové vozidlo pěchoty je klíčovým vzorem prakticky pro všechna současná vozidla druhu IFV. Do švédské výzbroje nastoupilo v polovině 90. let. Co se týče výzbroje, Švédové na to vždy šli zhurta a tak třetí vývojová verze CV90 MkIII má zbraňovou věž Bofors s hned 40 mm kanónem. Strojeno pro subarktické klima, vozidlo má vynikající obratnost na sněhu a v bažinách, jimiž dokáže dopravit šestičlenný, po zuby ozbrojený výsadek, do místa určení. K mání jsou ještě další varianty vozidla CV 90, jako průzkumná, velitelská, ženijní, protivzdušná atd.

Vozidlo budí mimořádné uznání u vojenských analytiků a jak jsem předeslal, stalo se vzorem pro mnohá novější pěchotní bojová vozidla. Celkem dnes slouží 1280 kusů CV90 v 15-ti variantách v armádách sedmi zemí světa. Švédové ke své kvalitě provedení přistupují komplexně: Výrobce se chlubí kolika miliony hodin testování a vývoje prošly jednotlivé součásti v testech mobility, letality, spolehlivosti, ergonomie, odolnosti, schopnosti přežití a elektronické architektury. Těmito fázemi samozřejmě procházejí všechna vozidla, ovšem jako jediní se Švédové důkladností vývoje chlubí a ostrý provoz vozidel CV90 jim dává za pravdu.

Verze MkIII má kompletně digitalizované vnitřní systémy, nejvyšší hmotnost a proto také výkonnější pohon, aby si zachovala stále úctyhodný poměr výkonu ku hmotnosti. Ona totiž ta hmotnost vzrostla razantně z 23 tun u MkII na 35 tun u MkIII. CV90 bylo vůbec prvním vozidlem, které integrovalo automatizovaný digitální systém DAS (defensive aids system), podobný jako mají letadla pro obranu před protileteckými řízenými střelami. Toto řešení se ujalo a v budoucnu stalo standardem. Skládá se z varovných přijímačů ozáření radarem a laserem. Systém sám vyhodnocuje prioritu hrozeb a sám vymetá klamné cíle typu chaff a flare (jako u letadel). V automatickém módu také vystřeluje zadýmovací granáty a případně dokonce ovládá hlavní dělo a instruuje řidiče, kudy se nejlépe vyhnout hrozbám.

Nejnovější CV90 Armadillo má utajované složení pancíře, který je udáván odolat kineticky průbojnému střelivu do ráže 30 mm (30 mm APFSDS). Ochrana se dá rozšířit přidáním modulů pancíře MEXAS nebo ceramic appliqué. Stejně tak lze doplnit klecovým pancířem, aby vozidlo lépe čelilo RPG s projektily tvarovanými explozí. CV90 je rovněž vybaveno filtračním a detekčním systémem biologické, chemické a jaderné ochrany (NBC). Vozidlo také využívá technik dočasného tepelného maskování aby minimalizovalo svůj obraz na infračervených zobrazovačích. Ochrana proti minám by měla vydržet zásahy do ekvivalentu 10 kg TNT. Armadillo nově implementuje také izraelský systém aktivní ochrany Iron Fist. Ten využívá mnoha senzorů, aby odhalil přilétající rakety a střely a uplatnil proti nim soft-kill i hard-kill protiopatření (sestřeluje střely).

Co do pohyblivosti jezdí CV90 hladce a tiše, se slušnou cestovní rychlostí obtížným terénem. Výrobce BAE Systems Hägglunds bude v budoucnu vozidla vybavovat hybridním diesel-elektrickým pohonem k ještě vyšší úspoře paliva. I tak je dojezd vozidla 600 km.

Dvoumužná věž Bofors nese 40 mm kanón a koaxiální 7,62 mm kulomet. Z každé strany věže jsou tři 76 mm granátomety, jež jsou sice automaticky zadýmovací, mohou však být nabíjeny i bojovými granáty. Zaměřovací technika je od výrobce Saab. Ta sestává z noční/denní optiky, termovize a zesilování obrazu 3. generace. Některé odvozeniny v armádách jiných států jsou vybavovány norskou bezosádkovou věží Konsberg Protector Remote Weapon Station. Nejnovější verze budou vybavovány novou britskou infračervenou kamufláží Adaptiv, sestávající z mnoha termoelektrických plátů, který každý sám o sobě může řízeně měnit svoji teplotu a tím uvést nepřátelské termální zobrazovače v omyl (může např. vytvářet tepelný obraz malého auta).

Současní a budoucí operátoři vlastního CV90 nebo jeho odvozenin jsou: Švédsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemí, Norsko, Švýcarsko, Česká Republika, Chorvatsko, Austrálie, Británie, Polsko.

Ze všech stran vzato, vidíme, že CV90 razí na tomto poli první ligu společně se švýcarskou Piranha V. A snad zda-li se s ním kdy osobně setkáme, bude to s největší pravděpodobností na správné straně hlavně.

Specifikace

Posádka 3 (obsluha) + 8 (výsadek); délka 7 m; hmotnost 35 tun; diesel Scania 800 hp, max. rychlost 70 km/h; dojezd 600 km.

Zdroje

The swedish CV-90 IFV. TankNutDave.com. Web. 2018.
<http://tanknutdave.com/the-swedish-cv-90-ifv-family/>

CV90. Army Technology. Web. 2018.
<https://www.army-technology.com/projects/cv90/>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Smrt není žádná katastrofa, je to jen poslední strofa.
Radkin Honzák