ASCOD / ASCOD 2 / Scout SV

ASCOD / ASCOD 2 / řada Scout SV
Evropské obrněné bojové vozidlo

ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development) jak název napovídá, je výsledkem společného úsilí španělsko-rakouského za velké asistence britské. Britové roku 2015 vzali ASCOD 2 a přejmenovali ho na svoje vlastní varianty vozidel Scout SV (CVRT, PMRS, Ajax a další). ASCOD 2 je přitom nejaktuálnější verzí ASCOD, o žádnou skutečnou modernizaci v podobě nového vývojového stupně se nejedná. ASCOD nám v tom dělá nepořádek, protože každá zúčastněná země ho do své armády s jen zanedbatelnými úpravami uvádí pod svým vlastním jménem většinou převzatým ze starořecké mytologie a ještě navíc v mnoha různých variantách podle role určení. Celkem se tak můžeme dočkat snad dvaceti různých typů vozidel, které ale všechny jsou ASCODy 2 jiných jmen. První verze ASCOD byla navržena 1990 a druhá 2004.

ASCOD 2 má tedy oproti svému předchůdci předefinovaný design korby, více pancéřování, nový pohon a ovládání, pokročilé senzory. Hmotnost je 30 až 42 tun podle pancéřování a zatížení. Zvlášť pancéřovaná a tvarovaná je podlaha, ku snížení účinku pozemních min. Pancéřování je modulární celoocelové a má odolat průbojným střelám do ráže 14,5 mm. Balistickou ochranu i reaktivní pancéřování je však možno ještě doinstalovat a s ním je ze všech stran ASCOD 2 chráněn proti průbojné munici do ráže 25 mm. Čelo korby je silnější, má zadržet munici do ráže 30 mm. Volně doinstalovatelné jsou prvky aktivní ochrany Saab LEDS nebo Raphael Trophy systémy. Věří se, že v maximální konfiguraci pancíře dosahuje ekvivalentu německé Pumy IFV. Elektromechanicky ovládaná věž je dvoumístná s lafetovanou hlavní zbraní - kanónem ráže 25/30/40 mm s kadencí 700 ran za minutu. Kanón je plně stabilizovaný s automatickým podáváním při volbě ze dvou druhů munice. Sekundární zbraní je spřažený 7,62 mm kulomet. Existuje také ve variantě lehkého tanku se 105 mm nebo 120 mm tankovým dělem. Výzbroj dotváří dnes již samozřejmý digitální systém řízení palby využívající data z termovize, laserového dálkoměru a periskopu střelce. Pro posádku je tu NBC ochrana, automatický hasič, a 12 zadýmovacích granátometů. Většinu prostoru vozidla zabírá místo pro osmičlenný výsadek, který vstupuje jednokřídlovými zadními dveřmi nebo stropním poklopem. Obsluhu tvoří řidič a střelec, oba s vzájemně duplikovaným ovládáním senzorů.

O pohon se starají turbo-diesel motor a převodovka německých výrobců. Do budoucna se počítá se zavedením hybridního a v dálném budoucnu úplně elektrického pohonu. Vozidlo operuje v armádách Rakouska, Španělska a Británie zatím v počtu přes 800 kusů, ale počítá se s výrobou pro další země.

Specifikace

Posádka 3 + 7 výsadek, hmotnost 30 - 42 tun, délka 7,6 m, pohon diesel 805 hp, max. rychlost 70 km/h, dojezd 500 km.

Zdroje

Ascod 2 SV FRES program. Army Recognition. Web. 2018.
<https://www.armyrecognition.com/united_kingdom_british_army_light_armoured_vehicle/ascod_2_sv_fres_program_scout_armoured_vehicle_data_sheet_description_information_specifications_uk.html>

ASCOD 2. Military-Today.com. Web. 2016.
<http://www.military-today.com/apc/ascod_2.htm>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Rady od starších generací jsou zbytečné, protože každý musí udělat zkušenost sám, aby pro něj byla dostatečným stimulem k poučení se na celý život.
DigCest