Z-19E (Harbin)

Light attack helicopter
Nový čínský bitevní vrtulník

Z-19 je nový lehký útočný vrtulník z Číny,  který vykrývá mezeru mezi těžce chráněným Z-10 a mezi lehkým průzkumným Z-11. Byl představen jako závěrečné číslo Zhuhajské letecké show roku 2017. Z-19E je vlastně exportní variantou vrtulníku Harbin Z-19, jenž byl původně navržen jako ozbrojený průzkumný vrtulník a letěl poprvé 2016.

Ačkoli se jeho výrobci nesnažili o takovou dokonalost jako u prvního bitevního vrtulníku Číny Z-10, Z-19E nakonec vypadá moderněji a agresivněji,  i když  pilota tak dobře nechrání.  Jeho dominantou je 8 protitankových řízených střel HJ-10,  které jsou považovány za čínské ekvivalenty U.S.  Hellfirů. Proti pozemním cílům může dále nést   střely Blue Arrow 9  s dosahem 6 km, a nebo 4 raketnice po 18 kusech 57 mm  nenaváděných raket s dosahem 2 km. Všechny zbraně jsou umístěny na čtyřech hardpointech  pod každým křídlem. Pro vlastní obranu jsou k dispozici dvě  protiletadlové střely  TY-90 nebo  12,7 mm  kulomet pod každým křídlem. 

Z-19 je navržen pro ničení pozemních cílů včetně těch pancéřovaných, může také ostřelovat ostatní helikoptéry a lodě. Od jeho exportní verze se očekává plnění takových druhů misí jako je boj s pašeráky, s partyzány, nasazení na moři proti pirátům a teroristům,  hlídkové mise a doprovod neozbrojených vrtulníků. 

Návrh vrtulníku vypadá jako stroje ze západu -  má úzký trup, čtyřlistý rotor o průměru 12 m a vyrovnávací rotor v provedení fenestronu  o průměru 1,1 m. Po stranách jsou dvě pseudokřídla,  která se  nepodílí na dynamickém vztlaku, ale jsou tu pouze pro nesení zbraní.

Kokpit je po západním způsobu řešen tandemově pro pilota a zbraňového operátora. Avionika sestává z dnes už běžných počítačových navigačních a komunikačních systémů a vše je ovládáno multifunkčními panely. Vrtulník má digitální systém řízení palby  propojený se senzory a je schopen bojové činnosti za noci.  Má také čínskou sadu pro radioelektronický boj a varovné přijímače radarového ozáření. 

Vrtulník má nezatažitelný podvozek s dvěma koly pod trupem a jedním pod kormidlem. Podvozek částečně tlumí energii pádu a podlaha je neprůstřelná,  takže by stroj měl ochránit piloty vůči střelbě z ručních zbraní. 

Čínské turbohřídelové motory WZ-8C  stroji poskytují  vzletový výkon 626 kW  každý. Cestovní rychlost vrtulníku je  245 km/h. Stroj je schopen vydržet ve vzduchu  nepřetržitě po dobu 162 minut. 

Specifikace

Prázdná hmotnost 2,5 t; maximální vzletová hmotnost 4,25 t; délka 13,72 m;  rychlost  245 km/h;  stoupavost  8,3 m/s; výškový dostup  3600 m;  dolet jen 454 km;

Zdroje

http://www.hafeigroup.net/z19e/index.shtml

https://www.airforce-technology.com/projects/z-19e-light-attack-helicopter/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Uplatňování vynálezů je zápas s hloupostí, závistí, skrývanou zlobou a bojem se setrvačností.
Rudolf Diesel