Z-19E (Harbin)
Light attack helicopter
Nový čínský bitevní vrtulník
Z-19 je nový lehký útočný vrtulník z Číny, který vykrývá mezeru mezi těžce chráněným Z-10 a mezi lehkým průzkumným Z-11. Byl představen jako závěrečné číslo Zhuhajské letecké show roku 2017. Z-19E je vlastně exportní variantou vrtulníku Harbin Z-19, jenž byl původně navržen jako ozbrojený průzkumný vrtulník a letěl poprvé 2016.
Ačkoli se jeho výrobci nesnažili o takovou dokonalost jako u prvního bitevního vrtulníku Číny Z-10, Z-19E nakonec vypadá moderněji a agresivněji, i když pilota tak dobře nechrání. Jeho dominantou je 8 protitankových řízených střel HJ-10, které jsou považovány za čínské ekvivalenty U.S. Hellfirů. Proti pozemním cílům může dále nést střely Blue Arrow 9 s dosahem 6 km, a nebo 4 raketnice po 18 kusech 57 mm nenaváděných raket s dosahem 2 km. Všechny zbraně jsou umístěny na čtyřech hardpointech pod každým křídlem. Pro vlastní obranu jsou k dispozici dvě protiletadlové střely TY-90 nebo 12,7 mm kulomet pod každým křídlem.
Z-19 je navržen pro ničení pozemních cílů včetně těch pancéřovaných, může také ostřelovat ostatní helikoptéry a lodě. Od jeho exportní verze se očekává plnění takových druhů misí jako je boj s pašeráky, s partyzány, nasazení na moři proti pirátům a teroristům, hlídkové mise a doprovod neozbrojených vrtulníků.
Návrh vrtulníku vypadá jako stroje ze západu - má úzký trup, čtyřlistý rotor o průměru 12 m a vyrovnávací rotor v provedení fenestronu o průměru 1,1 m. Po stranách jsou dvě pseudokřídla, která se nepodílí na dynamickém vztlaku, ale jsou tu pouze pro nesení zbraní.
Kokpit je po západním způsobu řešen tandemově pro pilota a zbraňového operátora. Avionika sestává z dnes už běžných počítačových navigačních a komunikačních systémů a vše je ovládáno multifunkčními panely. Vrtulník má digitální systém řízení palby propojený se senzory a je schopen bojové činnosti za noci. Má také čínskou sadu pro radioelektronický boj a varovné přijímače radarového ozáření.
Vrtulník má nezatažitelný podvozek s dvěma koly pod trupem a jedním pod kormidlem. Podvozek částečně tlumí energii pádu a podlaha je neprůstřelná, takže by stroj měl ochránit piloty vůči střelbě z ručních zbraní.
Čínské turbohřídelové motory WZ-8C stroji poskytují vzletový výkon 626 kW každý. Cestovní rychlost vrtulníku je 245 km/h. Stroj je schopen vydržet ve vzduchu nepřetržitě po dobu 162 minut.
Specifikace
Prázdná hmotnost 2,5 t; maximální vzletová hmotnost 4,25 t; délka 13,72 m; rychlost 245 km/h; stoupavost 8,3 m/s; výškový dostup 3600 m; dolet jen 454 km;
Zdroje
http://www.hafeigroup.net/z19e/index.shtml
https://www.airforce-technology.com/projects/z-19e-light-attack-helicopter/