Z-10 / CAIC WZ-10 (CAIC, Kamov)
Attack helicopter
Čínský bojový vrtulník
WZ-10 je hrdý čínský bojový vrtulník hrdě zadaný k vývoji ruské vývojářské společnosti Kamov. Vyráběn je již čínskou společností Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC). Ačkoli první let byl uskutečněn už 2003, oficiálně byl čínskou vládou uveden do služby až 2012, jak je pro Čínu obvyklé. Mytologie se nám snaží namluvit, že kódová a číselná označení jsou zároveň v čínštině přezdívkami hrdinů nějakého románu. Jak by řekl J.da C., nás nějaké čínské kecy nezajímají, zvláště nejsou-li podepřeny o řádně ztvrzená fakta.
A proto hlavní rolí vrtulníku Z-10 je boj s tanky, ale zkouší se uplatnit také jako protiletecký bojový prostředek.
Čínské vedení studovalo problém velkých tankových formací již 1979. v 80. letech se rozhodlo získat bitevní vrtulník západní. Ovšem na jakoukoli zemi, již se chystali se žádostí oslovit, hned bylo pochopitelně uvaleno embargo vůči dodávkám zbraní Číně. Jediný, kdo byl zatím vůči Číně tolerantnější a o peníze mu šlo více než o nějakou dalekozrakou geopolitiku, bylo nepřekvapivě Rusko. A tak byla zaměstnána konstrukční kancelář vrtulníků Kamov a to ještě tajně. Na Wikipedii se k tomu váže dlouhá historie, které díly byly vynalezeny Čínou a které pod ruským dohledem, ale to nás přece nezajímá, že? Dokonce bych řekl, že vrtulník CAIC Z-10 byl asi v Číně tak třeskuté téma, že záznam o něm na anglické Wikipedii je podán tak záměrně příběhově vyčerpávající formou, aby ho nikdo nečetl. Popis jednoho vrtulníku je prostě podán jako popis národního vesmírného programu.
Zkrátka čínský vrtulník sdílí vysokou podobnost návrhu se západními bitevními vrtulníky jako Rooivalk, Tiger a Mangusta. Má dvojmístný kokpit s piloty umístěnými nad sebou. Operátor zbraní sedí dole vpředu, zatímco velitel / hlavní pilot vzadu nahoře. Trup je jako u západních vrtulníků co nejužší a jeho nejširší místo zaujímají dva vedle sebe umístěné turbohřídelové motory. Hlavní senzorová hlava je umístěna v bradě vrtulníku, tedy jak my česky říkáme: Pod čumákem. Rotor má pět listů. Po stranách trupu jsou pahýlová křídla jako nosníky zbraní. Po všech stránkách tedy Z-10 napodobuje západní vrtulník a s vrtulníky typického vzhledu Kamov nemá společného zhola nic.
Vrtulník využívá digitální avioniku, milimetrový střelecký radar a navigační / zaměřovací systém Blue Sky, jakousi čínskou obdobu amerického systému Lantirn. Oba piloti mají přilbové průhledové displeje integrovány s noční optikou. Vrtulník disponuje také systémem YH-96 pro elektronický boj. Dokáže jím narušit příchozí radarový signál nepřítele a vracet jinou požadovanou odpověď.
Dva turbohřídelové motory s výkonem 1350 hp každý jsou zřejmě okopírované verze civilních motorů Pratt & Whitney Canada, používané v jiných čínských vrtulnících. Motory jsou tak dílem čistě čínským, kdežto převodovka je konzultována s italským Agusta Westland.
Primární zbraní vrtulníku Z-10 může být řada kanónů různých ráží. Jde o klasické kanóny ráže 23 nebo 30 mm, případně 40 mm granátomet, případně 14,5 mm kulomet typu Gatling. Na čtyřech závěsnících pod křídly může být umístěno značné množství typů čínských protitankových řízených střel a nebo protiletadlových krátkého doletu. Samozřejmě zde nechybí ani protizemní neřízené rakety ráží 57 nebo 90 mm.
Věří se, že Čína v současnosti disponuje šedesáti vrtulníky Z-10. S vrtulníky Z-10 současně operuje Čína a Pakistán.
Specifikace
Hmotnost 5,5 t; délka 14,2 m; rychlost 300 km/h; dostup 6400 m; dolet 820 km;
Zdroje
https://en.wikipedia.org/wiki/CAIC_Z-10
https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=600