Yavuz IFV

Armored personnel carrier
První turecké obrněné osmikolové vozidlo

Pěchotní vozidlo Yavuz tureckého autovýrobce Otokar bylo prvním moderním tureckým obrněným 8x8 vozidlem v době kolem 2003. Byl postaven jako turecká národní varianta singapurského, velmi uznávaného Terrex AV81 od ST Kinetics. Turci na něm změnili mnoho komponent od pojezdových, jako nové lepší turecké zavěšení náprav až po některé křivky vnějšího pancíře korby.

Yavuz splňoval všechny požadavky tehdejší turecké armády, avšak turci sami mu nevěřili. Chtěli něco západního, nevěřili, že Turci sami svedou vyrobit něco západního jen tak sami od sebe. Takže vozidlo Yavuz nikdy neobdrželo objednávky na masovou výrobu a navždy zůstalo pouhým prototypem.

Co se obrnění týká, Yavuz představuje všesměrovou balistickou ochranu pro svoji posádku před kulomety ruční ráže 7,62 mm a čelní pancíř je vpředu asi dvojnásobně silný proti kulometům s průbojným střelivem ráže 12,7 mm. Za velkého očekávání tehdy vozidlo představilo přístup podlahy tvaru V pro ochranu vůči minám. Proti výbuchům zespod je velmi obstojně chráněn, snese pod kolem i pod podlahou výbuch miny o ekvivalentu až 12 kg TNT, což je z těch úplně nejodolnějších.

Yavuz je ozbrojen vzdáleně operovanou zbraňovou stanicí pro těžký kulomet ráže 12,7 mm nebo 40 mm granátomet. Vozidlo by však mělo zvládnout i zbraňovou věž s kanónem až do ráže 30 mm, ale to zůstalo nerealizováno.

Otokar Yavuz má velmi slušný objem posádky. Obsluhují ho dva řidiči a ještě uveze výsadek 12-ti členů pěchoty. On totiž vůbec zvládne dost solidní hmotnost nákladu 11 tun, takže do těch se potenciálně vejde dosti pancéřování a výzbroje. Výsadek má k dispozici velmi prostorné výklopné dveře s vyloďovací rampou a ještě únikové střešní poklopy.

Pohonem je přeplňovaný vznětový motor Caterpillar C9, vyvíjející výkon úžasných 450 koňů, což je slušná výkonnostní rezerva i pro silný ocelový přidaný pancíř. Navíc je Otokar Yavuz plně obojživelný a při plavbě je poháněn dvěma vodními tryskami. Turkům se dokonce podařilo prodávat jeho komponenty do civilních autobusů v letech 2005 až 2007, takže na tom nebyli ani tolik tratni.

Pohotovostní hmotnost je 24 tun, rychlost max 110 km/h a dojezd 700 km.

Zdroje

http://www.military-today.com/apc/yavuz.htm

http://forcesmilitary.blogspot.com/2011/01/turkhis-made-otokar-yavuz-8x8-armored.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Odvaha je matkou pokroku.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren