Wildcat AW159 (Leonardo-Finmeccanica)

Military helicopter
Italsko-britský víceúčelový bojový vrtulník

Vrtulník Wildcat je pokračováním rychlého britského vrtulníku Lynx od Agusta-Westland (nyní Leonardo-Finmeccanica). Využívá ho námořnictvo Spojeného království, ale také Filipín a Jižní Korey.

Je využíván hlavně při pátrání a záchraně, ale také může nést torpéda proti ponorkám a lodím, radar a sonar, protilodní střely Sea Venom a kulomety ráže 12,7 mm a využívat je k boji. Historie Lynx, Super Lynx se táhne od konce 70. let, nástup následníka Wildcat se váže někdy k roku 2004. Do sériové výroby se dostává někdy od 2007 a od 2009 je nasazován k Britskému námořnictvu.

Jako vojenský vrtulník využitelný i při bojových operacích je poháněn dvěma motory LHTEC CTS800-4N, každý o výkonu 1015 kW. S Lynxem sdílí 95% návrhu, zbytek zejména vnitřních přístrojů je nahrazeno modernějšími. Jde především o kompletně digitální přístup jak k ovládání přístrojů, tak letových výkonů. Posílen byl ocasní rotor a podvozek pro vyšší odolnost. Už tak dost dobře odladěná konstrukce vrtulníku má tím navýšenu životnost na 12000 letových hodin. Díky novému zpřevodování a nosnému rotoru je užitná zátěž vyšší o celou tunu oproti Super Lynx.

Vrtulník v čumáku nese AESA radar SELEX Galileo Seaspray 7000E a infračervenou elektrooptiku L-3 Wescam MX-15Di. Vše je ovládáno pomocí prostorných multifunkčních displejů. Pro námořní boj je od vrtulníku požadováno nést 8 protihladinových řízených střel a setrvat ve vzdálenosti 185 km od vlastní lodi minimálně 4 hodiny. Speciálně pro něj Thales vyvinul Future Anti-Surface Guided Weapons Light (FASGW-L) - Martlet. Wildcat nese čtyři kontejnery každý s pěti střelami Martlet. Evropská raketová společnost MBDA pro něj vyvinula (FASGW-Heavy) - Sea Venom. Vrtulník s oběma zbraněmi operuje od 2018. Vrtulník má významné ISTAR schopnosti - detekuje hladinové cíle na dálku 360 km, poskytuje údaje o cílích na dálku, pročež je vybaven britským komunikačním systémem Bowman.

Obranné schopnosti vrtulníku poskytuje americký BAE Systems a Wildcat tak sdílí obranu s vrtulníky Apache. Jmenovitě varovné detekční senzory zaměřujících se řízených střel, výmetnice klamných cílů, ochlazování zplodin motoru.

Jelikož v nejnovější podobě operuje teprve od 2017, zdá se, že jde o nejmodernější vrtulník námořního boje současnosti. Kromě prvotních tří operátorů o něj projevuje zájem Bangladéš a Malaysie.

Specifikace

Hmotnost 3,3 až 6 t; délka 15,24 m; posádka 2; max. rychlost 311 km/h; dolet 777-963 km;

Zdroje

https://www.leonardocompany.com/en/products/aw159?f=/air/helicopters/military

https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW159_Wildcat

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Německu předmět není způsobilý patentové ochrany, pokud jej odborník mohl vytvořit, aniž byl vynálezecky činným. Teprve výkon vzdálený průměrnému odborníkovi zaslouží odměny v podobě udělení ochrany.
Karel Čada