Wheeled Armoured Vehicle (Improved)

8x8 armored personnel carrier
Japonský 8x8 obrněný transportér budoucnosti

Svízel s japonskou strategií izolacionismu výzbroje jejich pozemních ozbrojených složek se dá nanejvýš dobře ilustrovat na tomto vozidle. Má sice ve velkých počtech od 2017 nahradit všechna jejich Type 96 IFV, avšak nová japonská APC jako vše jiné nejsou určena pro export, mají provždy fungovat pouze v Japonsku a tak nejsou dobře popsána a vlastně se ani nijak nejmenují. Jeden server je nazývá Japan's new APC, jiný Komatsu new 8x8 vehicle, jiný zase next-generation 8×8 APC a mě se po dlouhém pátrání podařilo zjistit, že oficiálně se vozidlo snad prý přechodně nazývá Wheeled Armoured Vehicle (Improved).

Klíčovou vlastností nového vozidla kterou prosazuje japonská vláda je, že na rozdíl od Type 96 má být všestranné, tvárné, přizpůsobitelné všem hrozbám budoucnosti. Dále bude mít lepší výkon a jízdní vlastnosti, vyšší hmotnost a užitnou zátěž.

Zdá se, že nové japonské vozidlo vyvinula Japan’s Acquisition, Technology & Logistics Agency (ATLA), ale vyrábět ho bude Komatsu.

Celkem uveze posádku jedenácti (tříčlenná obsluha plus devítičlenný výsadek). Celý zadní prostor pro výsadek bude od povahy modulární, zcela přestavitelný podle potřeb mise. Podobně jako u německých vozidel jsou to mission moduly, které přizpůsobí určení vozidla jako např. ambulantní, opravárenské, protiletadlové, ženijní atd.

Rolí jeho určení v boji bude totiž bojová podpora v peacekeeping operacích stejně jako ozbrojený odboj v případě invaze Číny na Japonské Souostroví a obecně doprava personálu na bojiště.

Nové Wheeled Armoured Vehicle sdílí prvky v návrhu se západními vozidly, jako podlaha tvaru V pro posílení protiminové ochrany, trojčlenná obsluha, prostor pro posádku vzadu, posádka se vyloďuje po silou vozidla operované vyloďovací rampě. Jak je však u japonských vozidel stálým zvykem, každý člen výsadku má svůj poklop, který slouží nejen nouzovému opuštění vozidla, ale také jako pozorovatelna a střílna z ručních zbraní.

Nové vozidlo bude vyzbrojeno (aspoň prozatím) 12,7 mm kulometem se schopností protileteckých náměrů v dálkově operované zbraňové stanici.

Kolem balistické ochrany panují zatím dohady. Ví se jen, že zatím jde o celoocelovou svařovanou kostru a sadu čtyř zadýmovacích granátometů ke zvýšení schopnosti přežití. Zcela určitě bude na kostru aplikován přidaný pancíř, protiotřesové vložky. Vozidlo také bude mít varovný přijímač ozáření laserem, který automaticky spouští zadýmovací granátomety a CBRN systém ochrany. Podrobnosti dosud neupřesněny (budou-li kdy).

Všichni tři členové posádky si udržují situační povědomí pomocí soustavy mnoha periskopů.

Jak se u japonských vozidel stává standardem, vozidlo má hydropneumatické zavěšení, takže na vojenských přehlídkách se snad opět dočkáme i tanečních kreací.

Bude schopno překračovat svislé překážky 0,6 m a příkopy 2 m široké, brodit se bude do 1,2 m hloubky. Vozidlo není prvoplánově obojživelné, ale dá se na obojživelnost snadno doupravit.

2019 zatím probíhají poslední zkoušky a pomalu začíná sériová výroba, která se má stihnout do konce 2021, kdy má za úkol nahradit všech 400 kusů vozidel Type 96 z roku 1996.

Specifikace

Hmotnost kolem 20 tun; délka 8,4 m; 11 l diesel motor 500 hp; silniční rychlost 100 km/h; dojezd 800-1000 km;

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/komatsu-next-generation-8x8-armoured-personnel-carrier/

http://www.military-today.com/apc/new_japanese_8x8_apc.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Objev spočívá ve vidění toho, co každý viděl, a v uvažování tak, jak to dosud nikoho nenapadlo.
X3 Reunion