Wahash

Infantry fighting vehicle
Bojové pěchotní vozidlo Arabských Emirátů

Wahash, představen 2019 v Spojených Arabských Emirátech, je nové kolové 8×8 obrněné bojové vozidlo pěchoty. Vyvíjí ho tamější Calidus za spolupráce s jihoafrickou ADG Mobility. Je podepsána také smlouva s ukrajinskou Ukrspecexport, která bude vyvíjet bojové moduly pro vozidla Wahash. Vozidlo je určeno pro boj, průzkum a protipovstalecké mise.

Vozidlu dominuje obojživelná schopnost, vysoká úroveň ochrany a schopnost práce v extrémních klimatických podmínkách.

Wahash spočívá na samonosné karoserii, která tvoří cele ocelovou kostru vozidla. Špičkové subsystémy vnitřního vybavení mohou být překonfigurovány tak, aby vozidlo zastávalo více úlohu transportéru nebo více bojového vozidla. Jejich celková užitná zátěž je 10800 kg při hmotnosti vozidla 32 tun.

Právě maximálně digitalizovaná povaha vnitřního vybavení dokáže třímat vícero různých velících systémů dneška (C4ISR), podle armády koncového zákazníka.

Co se výzbroje dotýká, na vozidlo může být montována zbraňová věž BM-3 ruské provenience nebo jiná západní omužená věž, přičemž se počítá se zbraněmi vyšších ráží. Vozidlo vystavené jako demonstrátor však mělo 30 mm kanón, 7,62 mm kulomet, 30 mm granátomet a odpalovače dvou protitankových řízených střel Bar’er. Hlavní zbraň může být operována dálkově k navýšení ochrany posádky.

Základní úroveň balistické ochrany je na standardu STANAG 4569 Level 4a, tedy proti průbojné munici do ráže 14,5 mm a protiminová odolnost na úrovni 4b, tedy odolnost vůči minám do ekvivalentu 10 kg TNT. Takto již dost vysoká ochrana může být dále navýšena dodatečnými pláty pancíře a vozidlo demonstrační mělo ze všech stran také explozivní reaktivní pancíř. Samozřejmostí je CBRN ochrana posádky a systém hašení a potlačování výbuchů uvnitř vozidla. Ochranu završuje sestava automaticky vystřelovaných zadýmovacích granátů.

Vozidlo Wahash je řízeno klasickou sestavou tří - řidič, střelec a velitel. K tomu je připraveno převážet osmičlenný výsadek. Ten opouští vozidlo zadními dveřmi, ale má k dispozici také mnoho střešních nouzových poklopů.

Vozidlo je standardně nabízeno s měnitelnou výškou podvozku systémem Kaller podobně, jak to vidíme u jiných vozidel dřívějška určených pro poušť nebo bažiny. Sedadla TEK absorbují energii nárazů (výbuchů), dále je zde klimatizace Ametek a kamerový systém Ortana.

Na úrovni technologické špičky jsou také jízdní výkony vozidla Wahash, poháněného diesel motorem Scania DC 13 o výkonu 724 hp, udílejícím vozidlu neuvěřitelnou silniční rychlost 130 km/h při velmi slušném dojezdu 750 km. Záďové lodní šrouby umožňují standardní rychlost plavby 10 km/h. Vozidlo dovede překračovat překážku max. 0,8 m vysokou a příkop 2 m široký. Vozidlo může být v provozu se všemi subsystémy za teplot -30 °C až 55 °C.

Co se strategické mobility týká, vozidla Wahash jsou přepravitelné letouny C-17 po dvou kusech.

Specifikace

Bojová hmotnost 32 tun; délka 8,5 m; posádka 3 + 8; motor Scania 724 hp; max. rychlost 130 km/h; dojezd 750 km.

Zdroje

https://www.edrmagazine.eu/idex-2019-wahash-an-8x8-made-in-the-uae-for-the-uae-environment

https://www.army-technology.com/projects/wahash-armoured-vehicle/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nás je málo a vždy jsme se museli přikrčit na rozdíl od Američanů a Rusů, kteří odjakživa vědí, že ohřívají světovou polívčičku.
Radkin Honzák