Volat V2 IFV

Infantry combat vehicle
Běloruské nejnovější bojové vozidlo pěchoty

Je škodou, že běloruská armáda se vždy přidávala na stranu padouchů, protože z jejích dílen jinak vzešlo několik originálních vozů na prvních pohled lišících se od ruské koncepce a které by se daly považovat za směle i západní. Prvním bylo pásové bojové vozidlo Stalker 2T, vypadající výjimečně na první pohled. Světoví vojenští analytici jsou tím zmateni a nevědí, zda řadit tato vozidla mezi západní nebo východní. Tím druhým je celosvětově obstojný raketomet Polonez.

A třeba třetím je fungl nové osmikolové pěchotní vozidlo z 2021 pocházející z běloruské automobilky Volat (Minská traktorovka) a z jejích zbrojních dílem MZKT. Výrobní název je ostatně MZKT-690003 Volat V2.

V2 navazuje na linii ruských transportérů pěchoty BTR-70 a BTR-80, přičemž rozdíl je patrný na první pohled, že V2 plní jednoznačně bitevní roli.

Tak tedy místo těžkých kulometů ráže 14,5 mm je zde množství věží s 30 mm kanóny 2A42. Zbraňová věž z BMP-2 je kompletně překopána jako bezposádková, elektronicky ovládaná, k čemuž má nové dnešní elektrooptické systémy jako hledí, panoramatický přehledový systém a sekundární zbraň kulomet ráže 7,62 mm. Západní analytici vyčítají absenci odpalovače ATGM na prvním prototypu, ale vozidlo je schopné protipancéřové řízené střely provozovat, konkrétně střely 9M113 Konkurs nebo lepší běloruské Shershen-Q, střely s tandemovou trhavou hlavicí nebo tříštivotrhavou.

Ano, v dnešní době se nic z ruských technologií vycházející nemůže rovnat nejnovějším Boxerům, Rosomákům a Patriím z pobaltských zemí, nicméně od 1992, kdy Bělorusko začalo pomalu modernizovat, je právě tohle zvratem k lepšímu.

Kromě bojové role Volat V2 pojme osm vojáků pěchotního výsadku, kteří opouští po západním způsobu vozidlo zadními dveřmi a už né vprostřed jako u BTR.

Pohonem je překvapivě čínský vznětový motor Weichai WP13.550 nebo WP13.480AD kompletovaný v běloruském závodě MAZ. Ten umožňuje vozidlu slušnou silniční cestovní rychlost 110 km/h, plus vozidlo je plně obojživelné, poháněné v plavbě dvěma záďovými vodními tryskami.

Základní pancéřování prototypu však pro bojové vozidlo nijak slavné není. Po všech stranách je odolnost pancíře pouze proti kulometům ráže 7,62 mm a na čelní straně je to pouze proti těžkým kulometům 12,7 mm. Přitom všechny pobaltské země, vůči kterým by mohlo V2 někdy vyjet, mají minimálně odolnost vůči ráži 14,5 mm. Balistická ochrana má být vylepšována výhradně klecovým pancířem, takže na tom by měli Bělorusové ještě pořádně zapracovat.

Na druhou stranu vynikající je opravdu nízká hmotnost 19,9 t na kterou je velmi slušný výkon motoru 480 koňů a dojezd 1200 km. Na krátké poryvy výkonu má vozidlo dosáhnout dokonce maximální rychlosti 125 km/h. Velká rezerva výkonu naznačuje, že pancéřování a výzbroj má časem přibýt.

Jinak se běloruské IFV Volat V2 blíží všem moderním vozidlům tohoto druhu dneška. Kromě V2 bude muset bělorusko dořešit ještě nějaké pásové pěchotní vozidlo, protože s nimi bok po boku počítají bojové scénáře dneška.

Zdroje

https://www.oryxspioenkop.com/2022/11/beastly-belarusian-volat-v2-ifv.html

http://www.military-today.com/apc/volat_v2.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Očekávaný zisk z výlučného postavení vlastníka patentu je stimulem pro snahu vynálezců přesto, že se v drtivé většině případů nedostavuje ekonomický efekt.
Abraham Lincoln