VBCI (2)

VBCI
Armoured infantry combat vehicle
Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie
Francouzské bojové vozidlo pěchoty

VBCI je nejnovějším bojovým pěchotním vozidlem Francouzské armády, do níž bylo uvedeno 2008. Dva roky po uvedení o něj projevily svůj zájem Británie a Španělsko.

Tělo VBCI je hliníkové, připraveno nést modulární pláty pancíře celoocelového a titanového. Francouzský výrobce Nexter se místo pásové rozhodl pro kolovou 8x8 konfiguraci podvozku, která je méně nákladná na provoz. Touto cestou se dnes vydává většina výrobců IFV současnosti. Minimální a maximální hmotnost vozidla je 18 a 28 tun a VBCI je od začátku navrhováno jako přepravitelné letouny Airbus A400M.

Vývoj započal 1990 a proběhl za dvacet let několika vývojovými verzemi, až se 2010 ustálil na dvou variantách VCI a VPC, 2014 byla navržena posílená 32-tunová verze. Do 2015 bylo vyrobeno 510 VCI a 120 VPC.

Nutno podotknout, že s pěchotními vozidly se od 2010 roztrhl pytel. Pomalu každá země má průměrně jeden vlastní typ a udělat něco, co by opravdu vynikalo, je takřka nemožné. Výrobce Nexter tedy u VBCI vyzdvihuje francouzskou pokročilou variantu digitálního bojiště, systém C4ISR, tedy Command, Control, Communications, Computing, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance. Ten kooperuje s francouzským pěchotním systémem FÉLIN.

Druhou devízou je francouzská jednomístná zbraňová věž DRAGAR od Giat Industries se stabilizovaným 25 mm kanónem s kadencí 400 ran za minutu a schopností protiletecké obrany. Věž má spřažený 7,62 mm kulomet a francouzský zadýmovací systém Galix. Mohu dodat, že jedno se Francouzům opravdu povedlo a sice zanechat výrobu všech klíčových komponent pěkně ve Francii. Do budoucna pro exportní varianty se ale samozřejmě počítá s nasazením belgických, norských a švédských zbraňových věží, jež znamenají v tomto odvětví standard a jež používá většina evropských armád.

Nutnou obsluhu tvoří tři členové: Řidič, velitel a střelec. Rozmístění prvků vozidla je pro transportéry klasické: Řidič a motor vpředu, věž a stanice veprostřed, prostor pro výsadek vzadu. Pěchotní výsadek opouští vozidlo zadními dveřmi po vozidlem ovládané rampě, v nouzovém případě střešními poklopy. O technických specifikacích je na evropské vozidlo známo málo. Patrně bude odolné vůči minám do ekvivalentu 10 kg TNT. Prostor pro výsadek je chráněn proti-střepinovými vložkami (Spall Liner), neupřesněnou NBC ochranou a automatickým potlačováním požárů. Nejnovější prototyp VBCI 2 nese dvojmužnou věž T40 se 40 mm kanónem a vzdáleně ovládanou zbraňovou stanici s 7,62 mm kulometem. Také jsou zde dvě pozice pro protitankové řízené střely evropských jmen, či možnost osazení stanicí s dalším 30 mm kanónem a možnost osazení kompletní věží z ruského BMP-3. Pohonem VBCI 2 je turbo-diesel motor Volvo s výkonem 600 koňů. Podvozek je doupraven pro vyšší zatížení a jsou zde nové pneumatiky zvyšující výkony v terénu. Vozidlo VBCI zatáčí čtyřmi předními koly.

Nejběžnější ze tří variant je VCI (infantry combat vehicle) s 9 členným výsadkem pěchoty a věží Dragar. Dále varianta velitelského stanoviště VPC (command post vehicle) se dvěma SIP stanicemi, sedmi vojáky a 12,7 mm kulometem. V neposlední řadě varianta vyloženě transportéru VTT (Troop Transport Vehicle) pro 10 vojáků výsadku v plné výzbroji. O tuto VTT variantu je projevován největší zájem pro import cizími armádami.

VBCI 2 je značně vylepšená varianta čtvrtá. Spatřila světlo světa 2015 a má nový pohon, klimatizaci, přehledový systém kamer pro obsluhu i výsadek, nový noční zobrazovací systém.

Kromě francouzské armády jako největšího operátora, testuje od 2014 VBCI armáda britská, jejíž zájem o import se považuje už téměř za uskutečněný a která má dostat flotilu svých VBCI do 2022, jako modernizaci svých pěchotních vozidel v rámci Mechanised Infantry Vehicle program. 2017 byl oznámen nákup 490-ti vozidel VBCI pro armádu Kataru.

Specifikace VBCI 2

Představeno 2015; hmotnost 32 tun; délka 7,8 m; posádka 3 + 6-8; varianty zbraní od kulometu 12,7 mm až po 40 mm kanón a ATGM; turbo-diesel motor 600 koňů; výkon ku hmotnosti 18,7 koňů na tunu; rychlost 100 km/h; dojezd 750 km.

Zdroje

<https://www.armyrecognition.com/vbci_nexter_variants_wheeled_armoured_vehicle_uk/vbci_nexter_systems_wheeled_armoured_infantry_fighting_vehicle_technical_data_sheet_information_uk.html>

<https://www.army-technology.com/projects/vbci/>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Pesimismus je nedostatek informace a optimismus taky.
Fr. Koukolík