hlavňové
dělostřelectvo
SPG(h) :: Graf
raketové
dělostřelectvo
MLRS :: Hodnocení
houfnic :: Hodnocení
raketometů
Type 19
Truck-mounted howitzer / 155 mm self-propelled howitzer
Nová kamionová houfnice japonska
Také Japonsko pocítilo potřebu mít vedle těžké pásové houfnice type 99 Její mrštnější kamionovou variantu, avšak stejně schopnou. Vývoj proběhl v japonských ocelárnách od roku 2013 do 2018. 2019 vyjela na světlo světa kolová samohybná houfnice Type 19.
Jelikož odvozena od mohutné Type 99, Type 19 má rovněž patřit mezi nejschopnější kamionové houfnice světa. Dělo ráže 155 mm je dlouhé 52 ráží (L52) jako u Type 99 a od roku 2020 plně nahrazuje starší houfnice na kolovém podvozku FH-70 s hlavní v délce 39 kalibrů.
Byla by-li houfnice exportní, jistě by pro ni Japonci vyvinuli speciální střelivo s technologií base-bleed a rocket-assisted zároveň, které by zvládlo položit za sebe oněch 50-60 km dostřelu. Japonci vyrábí standardní HE-FRAG (tříštivotrhavé) náboje, s nimiž má Type 19 dostřel už tak slušných 30 km, a pokud by to nestačilo, vyrábějí ještě jejich raketou asistované (RAP) varianty s dostřelem 38 km. Kadence při dávkové střelbě holt není tak úžasná jako u dvojnásobně těžké kolegyně a při ustálené střelbě je to celosvětově průměrných šest ran za minutu. Jeden běžný náboj váží 43 kg.
Také míra automatizace je nižší než u Type 99 a Type 19 je tedy ovládána posádkou pěti členů. Tři sedí v kabině a zbylí dva sedí odděleně uprostřed vozidla. Zřejmě z důvodu snižování hmotnosti není vůbec pancéřována a neposkytuje posádce ani základní balistickou ochranu. Ze stejného důvodu nemá Type 19 ani ochrannou zbraň v podobě těžkého kulometu.
Jak je zvykem u všech armádních japonských strojů, tyto nesmí jezdit a střílet nikde jinde než na půdě Japonského souostroví. Předpokládá se tedy, že Type 19 a Type 99 budou sedět na březích Japonska, střílet na invazní čínské loďstvo a nebudou nikam nijak zvlášť cestovat.
Pojezdová část Type 19 je založena na německém náklaďáku MAN HX77 v konfiguraci podvozku 8x8. Ten je však licenčně vyráběn firmou Mitsubishi. Rovněž není používán osamoceně jenom pro tento stroj, ale má u ozbrojených sil Japonska širší využití a houfnice na něm má tedy vysokou společnost součástí s vozidlem muničním, opravárenským, vyprošťovacím a jinými na tomto základu.
Pohonem je 10l vznětový motor MAN DF2066 LF34 podávající výkon 440 koňů, což na takto lehké vozidlo rozhodně není málo. Motor je spárován s 12 stupňovou automatickou převodovkou ZF. Podvozek se snaží o co nejlepší průchodnost obtížným terénem. Dokáže přebrodit vodní překážku 1,2 m hlubokou.
Jedna dělostřelecká baterie Type 19 sestává z několika vozidel Type 19 a z jednoho centrálního velícího stanoviště, které houfnici poskytuje data o cílích a zároveň se spoléhá na předsunuté pozorovatele nebo bezpilotní prostředky UAV.
Specifikace
Rok 2019; hmotnost 23 tun; délka 11,4 m; posádka 5; silniční rychlost 88 km/h; dojezd 800 km;
Zdroje
https://weaponsystems.net/system/510-Type+19
https://www.dsei-japan.com/news/japanese-army-acquires-newest-self-propelled-howitzers
hlavňové
dělostřelectvo
SPG(h) :: Graf
raketové
dělostřelectvo
MLRS :: Hodnocení
houfnic :: Hodnocení
raketometů