Type 99 Mitsubishi

Type 99 SPH Mitsubishi
Self-propelled howitzer
Japonská samohybná houfnice

U Japonců odedávna platilo to, co u rusáků: Nepřeceňovat je, ale také zbytečně nepodceňovat. Jejich elektrotechnika byla vždy napřed a historii válek a vojenské techniky mají za sebou sice neslavnou, ale obrovskou. Někde tedy ty zkušenosti uplatnit musí a jedním takovým příkladem, je právě japonská houfnice.

Vývoj Type 99 SPG proběhl mezi lety 1985 a 1992 v Japonských ocelárnách a firmě Mitsubishi s cílem nahradit stárnoucí Type 75. Do výzbroje Japonských pozemních sil se dostala 1999 a vzhledem k japonskému zvyku nechávat špičkové technologie pod pokličkou, nebyla exportována a zůstala ve věrné obraně výhradně Japonska. Japonci na to jdou komplexně, podobně jako Jihokorejci se svou K9 a tak houfnice Type 99 je členem vzájemně kompatibilní rodiny vozidel 99 ze společných součástí. Jedná se o vozidla muniční, velitelská a mobilní radary, tedy složky, bez nichž je houfnice sama skoro k ničemu.

Type 99 má prodloužený pásový podvozek typu 89 v délce devíti kol. Na něm je fungl nová automatická zbraňová věž se 155 mm dělem v délce nikoli původních 39, ale dnes standardnějších 52 ráží. Věž se vyznačuje vysokou mírou automatizace a nejposlednějším digitálním systémem řízení palby. Houfnice je schopna plně operovat v noci a posádce poskytuje základní CBRN ochranu.

Dávková kadence je přímo špičková! Po první tři minuty je Type 99 schopna ze sebe vychrlit 18 ran v minutě (!). Při ustálené palbě je to celosvětově běžných 6 ran za minutu po neomezenou dobu. Dostřel se podle munice liší, jako u všech houfnic. Se standardními HE-FRAG (tříštivotrhavými) náboji je to 30 km, s raketou asistovanými (RAP) to činí 40 km, což na světové scéně není nejhorší. Byla by-li houfnice exportní, jistě by pro ni Japonci vyvinuli speciální střelivo base-bleed a rocket-assisted zároveň, které by zvládlo položit za sebe oněch 50-60 km. Leč nekoná se. Pro vlastní obranu má houfnice lafetován těžký 12,7 mm kulomet. Nutnou a postačující posádku představují čtyři členové, což je v rámci světového průměru: Řidič, velitel, mířič a nabíječ.

Balistická ochrana nijak nevybočuje z průměru - má ochránit posádku před palbou z ručních zbraní a střepinami dělostřeleckých granátů vybuchnuvších v určitém odstupu od vozidla.

Stroj byl poháněn kapalinou chlazeným zážehovým benzíňákem, což byla bezpochyby světová rarita. Japonci sice nevěděli proč, ale pozdější modely raději vybavovali standardním vzduchem chlazeným diesel motorem, jak je u vojenské techniky běžné všude na světě. Tento motor má výkon pro tak těžkou houfnici úsporných 600 koňů. Předpokládá se holt, že SPH budou sedět na březích Japonska, střílet, a nikam zvlášť necestovat.

Celkem bylo vyrobeno 111 kusů houfnic čistě pro potřeby Japonska. Jak dříve předesláno, po boku houfnic jezdí nabíjecí vozidla stejné rodiny Type 99.

Specifikace

Hmotnost 40 tun; délka 11,3 m; posádka 4; dostřel 40 km (RAP); houfnice 155 mm; kulomet 12,7 mm; diesel motor 600 hp; výkon ku hmotnosti 15 koňů na tunu; rychlost 50 km/h; max. dojezd 500 km.

Zdroje

Type 99 155 mm self-propelled howitzer. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Type_99_155_mm_self-propelled_howitzer>

Type 99. Military-Today.com. Web. 2016.
<http://www.military-today.com/artillery/type_99_howitzer.htm>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý