Turbodmychadlo (dvouproudový motor)

Mantelstromtriebwerk, Nebenstromtriebwerk, Zweistromstrahltriebwerk,
Zweistrom-Turbinen-Luftstrahltriebwerk
Turbofan jet engine, fanjet

Turbofan pohon je druhem leteckého motoru fungujícího stejně jako všechny letecké pohony na principu zákona o akci a reakci, podoben proudovému motoru.

Motor je v češtině dvouproudovým proto, že vzduch do motoru vstupující je rozveden na vysokotlaký a nízkotlaký (obtokový) proud. Principem je zažehnutí stlačené spalovací směsi a její vypuzení ven z motoru. Spaliny procházejí přes turbíny vysokotlakého kompresoru a dmychadla, jemuž předají většinu své energie. Poté opouštějí vysokotlakou komoru a mísí se s obtokovým vzduchem. Smísení výstupních proudů způsobí nižší teplotu výstupních plynů.

Nastartování motoru probíhá pomocí APU, menšího motoru v zadní části letadla. APU (auxiliary power unit), je pomocný menší motor v zadní části letadla, který obsahuje kompresor, spalovací komoru a turbínu. Při startování se stlačený vzduch od kompresoru APU vede na vzduchový startér (menší turbína) připojený na převodovku pohonu, čímž roztáčí hřídele motoru. Při určitých otáčkách se do spalovací komory vstřikuje palivo a pomocí elektrických zapalovačů dojde k zažehnutí směsi. Motor pokračuje s akcelerací do volnoběžných otáček, zatímco přívod vzduchu na startér se uzavírá. 

První proudové motory byly tak nehospodárné na spotřebu paliva, že vývoj ihned vedl k dvouproudovým motorům. První dvouproudový motor si nechal patentovat roku 1941 jistý Sovět Archip Michajlovič Ljulka. Poté pokračovali němečtí Daimler-Benz 1943 a ve Spojeném Království Metropolitan-Vickers.

Výhodou dvouproudových motorů je větší průtok vzduchu, nižší rychlost výstupních plynů a tedy i nižší hluk a spotřeba paliva při stejném výkonu. Proto jsou  téměř všechna dopravní letadla dneška vybavena těmito motory.

Dvouproudové motory se dělí dle mnoha kritérií podle obtokového poměru, podle celkového obtoku, podle fáze oddělování a zpětného mísení proudů (před hlavní tryskou, za ní atd…), podle počtu rotorů (a hřídelí) jimiž vnitřní proud prochází. Staly se základní pohonnou jednotkou všech velkých letadel 20. století.

Zdroje

https://aeroreport.de/en/good-to-know/how-does-a-turbofan-engine-work-the-structure-of-an-engine

http://www.leteckemotory.cz/teorie/typy-leteckych-motoru/

https://www.prattwhitney.com/en/products/commercial-engines/gtf

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý