Tulpar IFV

Tulpar IFV
Heavy infantry fighting vehicle
Turecké bojové vozidlo pěchoty

Tulpar je nové pásové těžké bojové vozidlo Turecké armády. Od počátku byl navrhován jako pobočník nových tureckých tanků Altay. Na bojišti má spolupracovat hlavně s nimi a dopravovat pěchotu do předních linií za současné palebné podpory těžce obrněných jednotek. Tulpar je k dostání také ve specializovaných variantách, jako nosič minometu, raketometu, systémů protivzdušné obrany, ambulance, průzkumná varianta, velitelské stanoviště a stíhač tanků.

Tulpar byl vyvíjen stejným týmem společnosti Otokar, jako tank Altay a představen veřejnosti byl 2013. Prioritou vývoje Tulpar IFV byla schopnost operování v prostředí vysokých hrozeb. Největší předností Tulparu je tedy vysoká balistická ochrana a odolnost proti minám a nástražným zařízením. Existují tři úrovně pancéřování, při nichž vozidlo Tulpar váží 25, 35 a 40 tun. V základní konfiguraci Tulpar představuje ochranu pouze proti ručním zbraním, avšak lze jeho úroveň ochrany modulárně rozšířit kompozitním pancířem k získání všesměrové odolnosti proti průbojnému střelivu ráže 14,5 mm a v třetím stupni až do 25 mm. Vozidlo je odolné proti minám do síly ekvivalentu 10 kg TNT.

Posádka je plně chráněna proti hrozbám NBC, uvnitř má automatický systém hašení a Otokar plánuje doinstalovat některý z hard-kill systémů aktivní ochrany v budoucích verzích vozidla.

Celá posádka Tulparu má nepřetržité situační povědomí v plném úhlu kolem vozidla, díky soustavě senzorů na korbě i věži. Komunikační systém vozidla je sesíťován k bezchybné spolupráci s tanky Altay. Vozidlo sdílí také nejpokročilejší sledovací a mířící techniku s tanky Altay.

Nutnou obsluhu tvoří velitel, řidič a střelec a k tomu Tulpar veze ještě osmičlenný výsadek vojáků.

Tulpar je vyzbrojen bezosádkovou zbraňovou věží Mizrak-U s 30 mm kanónem a spřaženým kulometem 7,62 mm. Věž ponese také protitankové řízené střely Umtas s tandemovými hlavicemi, laserem naváděné a s dosahem 8 km.

Tulpar pohání vodou chlazený turbo-diesel s výkonem 810 hp. Vozidlo je přepravitelné letouny A400M a obdobnými.

Současným operátorem jsou pouze turecké ozbrojené síly zatím v počtu 400 ks, ale s přibývajícími tanky Altay budou i další várky Tulparů. Počítá se i s exportem, svůj zájem 2016 vyjádřil Azérbajdžán.

Specifikace

Představeno 2013; hmotnost max. 42 tun; posádka 3 + 8; 30 mm kanón, spřažený kulomet 7,62 mm; motor turbo-diesel 810 hp, max. rychlost 70 km/h (po silnici), dojezd 600 km, výkon ku hmotnosti 19-23 hp/t.

Zdroje

<https://www.otokar.com/en-us/products/Pages/tulpar.aspx>

<https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=684>

<https://en.wikipedia.org/wiki/Tulpar_(IFV)>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Portugalsku a Řecku je odborníkem ten, kdo pozná lokomotivu od umyvadla. V Německu je odborníkem ten, kdo chodil pět let řádně na univerzitu a pět let to praktikoval. To je rozdílné měřítko patentové teorie.
Karel Čada