Terrex

Terrex AV-81 ICV
Infantry Carrier Vehicle (ICV/AFV)
Singapurský bojový transportér

Terrex je osmikolové bojové vozidlo pěchoty / obrněný transportér vyvinutý pro účely singapurské armády a pro export. Prototyp Terrex AV81 byl poprvé k vidění 2001. Dnes (2018) už jsou k dispozici tři vývojové verze.

Terrex je podobně jako kolega Bionix vysoce modulární a to nejen co do pancíře. Keramické kompozitní pancéřování poskytuje nejen standardní ochranu proti ručním zbraním do ráže 7,62 mm a střepinám dělostřelectva, ale čelo vozidla má odolat průbojnému střelivu 12,7 mm v základní konfiguraci. V maximální konfiguraci ochrany má vozidlo ze všech stran odolnost proti průbojné munici až do ráže 14,5 mm. Vozidlo má dvojitou korbu a vnější podlahu typu V, což zaručuje odolnost proti minám až do nadstandardní síly ekvivalentu 12 kg TNT. V extrémních operacích je možno vozidlo přizpůsobit pro plnou NBC ochranu. Mezi APC je tedy Terrex na úrovni ochrany mírným nadstandardem.

Dvanáctičlenný výsadek má k dispozici vozidlem ovládanou vyloďovací rampu a také střešní poklopy.

Na střechu Terrexu mohou být montovány různé typy vzdáleně ovládaných zbraňových stanic a zbraní. Z výrobcem doporučovaných jmenujme 40 mm granátomet, 12,7 mm těžký kulomet, spřažený 7,62 mm kulomet, dodatečné 7,62 mm kulomety na zádi nad výsadkem a plně stabilizovanou věž s 25 mm nebo 30 mm kanónem Bushmaster. Mohou být ale montovány i složitější zbraňové věže se 105 mm dělem nebo s raketomety.

Díky vysoké modularitě Terrexu existuje spousta variant podle použitých zbraní, ale také varianta velitelského stanoviště, průzkumná, ambulantní a další.

Terrex využívá patentovaných rovnoběžníkových náprav, které údajně silně dotvářejí komfort při jízdě obtížným terénem. Systém regulace prokluzu kol, hydropneumatické odpružení a široké pneumatiky poskytují nepřekonanou rychlost měkkým terénem. Vozidlo zatáčí čtyřmi předními koly. Ze standardní výbavy je tu centrální systém dohušťování pneumatik a ABS. AV-81 Terrex je už v základní sestavě plně obojživelný. Při plavání ho pohání dvě vodní trysky z každé strany standardní rychlostí 10 km/h.

S plnou hmotností 24 tun je přepravitelný vzduchem pomocí letounů C-130 a podobnými. Pro Terrex je vyvíjen také hybridní elektrický pohon.

Novější Terrex 2 je mírně vylepšený těmito prvky: Má lepší zařízení pro situační povědomí pro přehled velitele v plném úhlu kolem vozidla, zadní displej pro výsadek, aby přesně věděl, do čeho se bude vyloďovat a energii výbuchu pohlcující sedačky posádky. Jako takový byl vybrán společností SAIC do programu ACV 1.1 jako vyloďovací vozidlo amerického námořnictva. Stejně tak jeho návrh s transferem technologií importovala turecká společnost Otokar, pro jejich novou tureckou vozidlovou platformu Yavuz. Také australská armáda si vybrala Terrex 2 pro svůj program LAND 400 a dovybavila jej mocnějšími zařízeními, ovšem za cenu ztráty obojživelné schopnosti.

O Terrex je tedy zájem u špičkových armád světa a myslím, že singapurský výrobce ST-Kinetics si sám už nejednou pogratuloval.

Specifikace

Navržen 2004; hmotnost 25 tun; délka 7 m; posádka 2 členové obsluhy + 12 výsadek; granátomet 40 mm, kulomet 7,62 mm; diesel motor 400 hp; výkon ku hmotnosti 16 koňů na tunu; max. rychlost 110 km/h; dojezd 800 km.

Zdroje

<https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=1115>

<https://en.wikipedia.org/wiki/Terrex_ICV>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Historie je kompilací minulých událostí, se kterými se lidé rozhodli souhlasit.
Napoleon Bonaparte