Taipan MRH-90

Multi-Role Helicopter
Nejlepší transportní vrtulník světa v australském znění

Německý NH90 od NHindustries je zřejmě nejlepším taktickým vrtulníkem současného světa. Australané si jej zvolili pro 21. století a ještě si k němu přidali řadu požadavků, jež museli původní výrobci splnit. Vznikl tak australský MRH-90 nazvaný Taipan, podle nejrychlejšího jedovatého hada světa, který se dostane i do korun stromů.

NH90 je vrtulník střední velikosti, dvoumotorový vojenský transport, vyvinutý společným úsilím NHIndustries, Airbus Helicopters, Leonardo a Fokker Aerostructures. Je to vrtulník dle nových představ NATO, pro suchozemské i námořní využití. Ostatně MRH znamená Multi-Role Helicopter. Austrálie se o vrtulník zajímá od 2005, přičemž 2019 mělo být završeno dodání všech necelých 50-ti strojů.

Australské námořnictvo s vrtulníkem počítá do všech jeho typických scénářů, od speciálních operací, přes protiponorkový boj, závěsný transport, až po pátrání a záchranu na moři.

NH90 je konstrukčně zřejmě nejpokročilejší vrtulník dneška, v což svědčí jeho obsáhlé popisy na Wikipedii ve všech evropských jazycích. Ovládání v letu se odehrává zcela pomocí technologie  fly-by-wire. Také proto má vysokou balistickou toleranci - pokud nejsou zasaženy životně důležité součásti, může letět provrtaný jak cedník.

Obslužná posádka vrtulníku jsou dva piloti. Možným nákladem je 20 vojáků pozemního oddílu nebo 12 raněných na nosítkách nebo dvě standardní palety NATO. Vrtulník má sklopnou nakládací rampu. Trup je z nového kompozitního materiálu o 30% vyšší pevnosti než stejná hmotnost oceli, je tedy lehčí než je u tak velkého vrtulníku běžné. Rotor je z jiného nového kompozitu pročež je odolnější ku opotřebení a má delší životnost. Konstrukce má vysoký crashworthiness, vrtulník je připraven zachránit zdraví posádky v případě pádu, jak je to jenom dnes možné. Trup a kabina jsou plně modulární, vybavení vrtulníku lze takřka libovolně sestavovat jako dětskou skládačku. Kabina má vpředu dnes moderní koncept celistvého skleněný kokpitu ovládaného pěti prostornými digitálními panely. Používá čtyřosého autopilota a je to vlastně první vrtulník světa řízený digitálně by  fly-by-wire. Piloti se tedy méně zabývají udržením stroje ve vzduchu a mají tak více pozornosti na plánování, komunikaci a data senzorů.

Původně od počátků v 1995 ho poháněly dva motory Rolls-Royce Turbomeca RTM322, každý s výkonem 2230 koňů na hřídeli. Spolu se čtyřlistým nosným rotorem a vysoko položeným ocasním rotorem dosahuje stoupavosti 8 m/s a cestovní rychlosti 260 km/h. Podle Airbus Helicopters má MRH-90 ze všech jejich vrtulníků nejnižší senzorickou zjistitelnost.

Vrtulník může nést 1,2 tuny výzbroje, nejpravděpodobněji dva boční kulomety na postranních kloubech v kabině, dále raketnice neřízených raket na vnějších nosnících. U námořní varianty některých námořně centrických zemí se může výzbroj i pohon lišit, může nést protilodní střely, torpéda a hlubinné pumy. Do 2022 jej používá 15 nejvyspělejších armád Evropy (NH90 je právě jedním z důvodů jejich vyspělosti).

V australské armádě a námořnictvu bude MRH-90 zastupovat v jejich rolích všechny dosavadní Blackhawky a vrtulníky Sea King. Budou sloužit jak na pozemních základnách tak na vyloďovacích plavidlech třídy Canberra.

Specifikace

Délka trupu: 16,09 m; Výška: 4,1 m; Hmotnost prázdného stroje: 5,95 t; Maximální vzletová hmotnost: 10,6 t; Maximální rychlost: 300 km/h

Cestovní rychlost: 260 km/h; Dolet bez přídavných nádrží: 800 km; Maximální dostup: 6 000 m;

Zdroje

https://military-wiki.com/mrh-90-taipan-australias-high-performance-multi-role-helicopter/

https://de.wikipedia.org/wiki/NH90

https://military-wiki.com/mrh-90-taipan-multi-role-helicopter-operated-by-the-australian-navy-and-army/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Člověk se poučuje ne tím co slyší, ale tím, co vidí.
japonské přísloví