Tah, jeho vektorování a obracení
Letový systém rakety je hlavní součástí úspěšného navedení na cíl. Řízení rakety v prostoru tak probíhá buď vektorováním tahu nebo aerodynamicky pomocí třecích ploch.
Tah
Letoun je vlečen tažnou silou, zkráceně tahem. V letectví tah vzniká reaktivním způsobem (akce a reakce) jako opačná síla k výtoku spalin z motoru. Dříve byl tah vytvářen prostřednictvím vrtule, později tlakem plynů rozpínajících se za motorem letadla.
Thrust vectoring, vektorování tahu
Později přišla myšlenka, že kdyby se tento tah dal směrovat, dal by se letící objekt řídit. Toho je docilováno vychylováním buď celé výtokové trysky nebo aspoň k tomu určených ploch - deflektorů.
Jinak už je letoun řízen jen aerodynamicky. Aerodynamické řídící plochy vychylují proud spalin. To je ale účinné jen při nízkých rychlostech a vysoké hustotě okolního vzduchu. Při vysokých nadzvukových rychlostem nebo ve velkých výškách není vliv deflektorů dostatečný. A zde právě přichází na scénu vektorování tahu. Moderní rakety do vzdušných soubojů kombinují oba přístupy řízení svého směru a tím dosahují těch neskutečných manévrů až do 60 G, kterých by jen jedním z obou přístupů nedosáhly.
První letouny využívající vektorování tahu ke zvýšení své obratnosti jsou nasazovány až nyní v 21. století. Jako první s tím přišla americká F-22, která vychylovala trysky proudového motoru pouze vertikálně. Rusáci to museli kontrovat se Suchojem PAK FA, který vektoruje všemi směry (tzv. 3D vectoring).
Výtok spalin se většinou vektoruje vychylováním celé trysky, ale i dnes se ještě objevují experimentální letouny, které vychylují pomocí deflektorů.
Obraceč tahu (Thrust reversal)
U lodních motorů a dopravních letadel je zajímavou věcí obraceč tahu. Pouhým překlopením úhlu deflektorů se dosáhne opačného tahu, který potom letadlo nebo loď velmi účinně brzdí. Obří letouny jako Hercules pak mohou přistávat na krátkých letištních drahách. Ono klíčové čistě mechanické vybavení se nazývá Stavitelné vrtule - vybavené natáčivými lopatkami (variable-pitch propellers).