T129 ATAK

(TAI / Agusta Westland)
Italsko-turecký bitevní vrtulník

T129 je bitevním vrtulníkem vyvinutým pro tureckou armádu společným úsilím italských Agusta Westland a Turkish Aerospace Industries (TAI). Do služby nastoupil 2009 a navržen byl s požadavky pro průzkumný a útočný vrtulník. Turecké armádě tehdy šlo o to získat jakýkoli konkurenceschopný bojový vrtulník. Získali tedy italský, první evropský bitevní vrtulník A129 Mangusta, tehdy již více než třicet let starý.

Kompozicí jde o klasický vrtulník útočného stylu: Dvoumotorový, čtyři listy rotoru, tandemový kokpit (pilot a střelec), úzký trup, pomocná křídla pro zavěšení zbraní. Trup je osvědčený a zcela původní z Mangusty, silně pancéřovaný, odolávající kanónům až do ráže 23 mm.

Naproti tomu Turci dovyvinuli vlastní moderní avioniku a zbraňové systémy. Vyvinuli vlastní velící systém, ochranné systémy a přilbové displeje. Dalším vylepšujícím požadavkem Turecka, který se zdařil, byl provoz v horkém podnebí a ve vysokých nadmořských výškách.

Co se výzbroje týká, T129 může nést 12 řízených střel UMTAS, což je turecká obdoba Hellfire II. Pod čumákem má T129 montován 20 mm rotační kanón typu Gatling a pod pahýlovými křídly může nést různou kombinaci raketnic 70 mm neřízených raket a protiletadlových střel Stinger. 2012 byl dovyvinut také vlastní, pro Turecko převratný pokročilý milimetrový radar zvaný zde MILDAR, srovnatelný s nejmodernějšími radary Elta a Longbow.

Dle smluvních podmínek Turecko drží veškeré intelektuální vlastnictví platformy T129 a může ji exportovat dál. Turecko má zatím 50 těchto vrtulníků a zvažuje objednávku dalších 40. O T129 hned z počátku 2009 projevily svůj zájem Azerbajdžán, Bahrajn, Jordánsko, Malaysie, Polsko, Gambie, Mumie, Pakistán a Spojené Arabské Emiráty. V pozdějších letech také Saudská Arábie a Filipíny. Zkusmo, čistě pro zajímavost má zájem i Jižní Korea.

O pohon se původně staraly dva turbohřídelové motory Honeywell, ale pro váznutí dodávek se hledají jiné. Zajímavé je vidět srovnání s Mangustou, že letové výkony T129 jsou všechny o 20% vyšší, takže jestli Turci nekecají, zájem třetích mocností o import je vskutku oprávněný.

Specifikace

Hmotnost 5 t; délka 13,45 m; posádka 2; max. rychlost 278 km/h; stoupavost 14 m/s; dolet 561 km; dostup 6096 m;

Zdroje

https://www.defensenews.com/global/the-americas/2018/08/13/diplomatic-row-jeopardizes-15b-helicopter-deal-between-turkey-and-pakistan/

Oficiální stránka výrobce:
https://www.tai.com.tr/en/product/t129-atak

https://en.wikipedia.org/wiki/TAI/AgustaWestland_T129_ATAK

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

Bojové vozidlo pěchoty (IFV / ICV / AFV / APC)

Atom IFV
Přetlakový systém CBRN ochrany
ROSY L Rapid Obscuring System
APS- Rheinmetall ADS
Tigon 8x8, 6x6

Samohybné dělostřelectvo (SPG / MLRS)

PULS
ammo - Krasnopol 2K25
DF-12 / M20
Aleksandar
HQ-9

Bojové vrtulníky

Bell 360 Invictus
Arapaho ARH-70 (Bell)
Tiger HAD
Semi-active radar homing (SARH)
LANTIRN

Systémy protivzdušné obrany (AA)

Fire-and-forget (active guidance)
Type 87
Tien-Kung III
Tien Chien (TC-2N)
Starstreak II

Tanky a protitankové technologie (MBT / LT / AT)

SACLOS
Zulfiqar 3
Armor- AMAP
M60A3 Leonardo
Ejektor zplodin výstřelu

Průzkumná vozidla a lehké transportéry personálu

Aravis (Nexter)
Jaguar EBRC
Akrep II
Griffon VBMR
TITUS (Nexter)

Pojmy a technologie války

Casus belli
Counter-sniper tactics
Parts commonality / Společnost součástí
Command and control C2, C4, C5
Světlá výška
DC | ▾ Portál vojenských technologií |
▾ Články |
▾ Organizační

Rád zkoumám, co zkoumají.
Richard Hammond