1. DC
  2. Portál vojenských technologií
  3. Bitevní vrtulníky

T129 ATAK

(TAI / Agusta Westland)
Italsko-turecký bitevní vrtulník

T129 je bitevním vrtulníkem vyvinutým pro tureckou armádu společným úsilím italských Agusta Westland a Turkish Aerospace Industries (TAI). Do služby nastoupil 2009 a navržen byl s požadavky pro průzkumný a útočný vrtulník. Turecké armádě tehdy šlo o to získat jakýkoli konkurenceschopný bojový vrtulník. Získali tedy italský, první evropský bitevní vrtulník A129 Mangusta, tehdy již více než třicet let starý.

Kompozicí jde o klasický vrtulník útočného stylu: Dvoumotorový, čtyři listy rotoru, tandemový kokpit (pilot a střelec), úzký trup, pomocná křídla pro zavěšení zbraní. Trup je osvědčený a zcela původní z Mangusty, silně pancéřovaný, odolávající kanónům až do ráže 23 mm.

Naproti tomu Turci dovyvinuli vlastní moderní avioniku a zbraňové systémy. Vyvinuli vlastní velící systém, ochranné systémy a přilbové displeje. Dalším vylepšujícím požadavkem Turecka, který se zdařil, byl provoz v horkém podnebí a ve vysokých nadmořských výškách.

Co se výzbroje týká, T129 může nést 12 řízených střel UMTAS, což je turecká obdoba Hellfire II. Pod čumákem má T129 montován 20 mm rotační kanón typu Gatling a pod pahýlovými křídly může nést různou kombinaci raketnic 70 mm neřízených raket a protiletadlových střel Stinger. 2012 byl dovyvinut také vlastní, pro Turecko převratný pokročilý milimetrový radar zvaný zde MILDAR, srovnatelný s nejmodernějšími radary Elta a Longbow.

Dle smluvních podmínek Turecko drží veškeré intelektuální vlastnictví platformy T129 a může ji exportovat dál. Turecko má zatím 50 těchto vrtulníků a zvažuje objednávku dalších 40. O T129 hned z počátku 2009 projevily svůj zájem Azerbajdžán, Bahrajn, Jordánsko, Malaysie, Polsko, Gambie, Mumie, Pakistán a Spojené Arabské Emiráty. V pozdějších letech také Saudská Arábie a Filipíny. Zkusmo, čistě pro zajímavost má zájem i Jižní Korea.

O pohon se původně staraly dva turbohřídelové motory Honeywell, ale pro váznutí dodávek se hledají jiné. Zajímavé je vidět srovnání s Mangustou, že letové výkony T129 jsou všechny o 20% vyšší, takže jestli Turci nekecají, zájem třetích mocností o import je vskutku oprávněný.

Specifikace

Hmotnost 5 t; délka 13,45 m; posádka 2; max. rychlost 278 km/h; stoupavost 14 m/s; dolet 561 km; dostup 6096 m;

Zdroje

https://www.defensenews.com/global/the-americas/2018/08/13/diplomatic-row-jeopardizes-15b-helicopter-deal-between-turkey-and-pakistan/

Oficiální stránka výrobce:
https://www.tai.com.tr/en/product/t129-atak

https://en.wikipedia.org/wiki/TAI/AgustaWestland_T129_ATAK

  1. DC
  2. Portál vojenských technologií
  3. Bitevní vrtulníky

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

ART, SPGH
Samohybné dělostřelectvo

T5 Denel

VLAP

SR5

AR3

T-300 Kasirga

IFV, APC
Bojová vozidla a transportéry pěchoty

Adaptiv

Borsuk

Stryker DVH (Double V-Hull)

Stryker Dragoon

Rosomak KTO

MBT, LT
Hlavní bitevní tanky

Griffin III

Ejektor zplodin výstřelu

Thermal sleeve

EMBT

Kaplan MT / Harimau

Ozbrojené vrtulníky

Z-10 / CAIC WZ-10

T129 ATAK

H225M Caracal (EC725)

Rotor a počet listů rotoru

Wire strike protection system (WSPS)

Recon, IMV - Lehká vozidla
a transportéry personálu

Caiman MRAP

RG35 6x6

Mosquito HMV AFV-420P

RG33

AJBAN LRSOV

AA, SAM, SPAAG
Prostředky protivzdušné obrany

dolet, dostřel, dosah

Střely s plochou dráhou letu

Goalkeeper

Skyshield

Type 09 SPAAA

Technologie a pojmy
vojenských prostředků obecně

výbušina vs. výbušnina

Optical camouflage

Counter-insurgency (COIN)

Muzzle brake - úsťová brzda

Digitální mapy

▾ Portál vojenských technologií |
▾ Home |
▾ Divácký výzkum |
▾ Organizační |

"Gamesave, který jste opoměli včas vytvořit smrdí víc než nezvaný host."
- Digitální Cestovatel