Sabrah Light Tank

Tank destroyer wheeled / Light tank
Izraelsko-evropsko-filipínský kolový tank

Sabrah Light Tank je jedním z nejmodernějších protitankových vozidel současnosti. Vyrábějí ho izraelští Elbit Systems. Elbit ho vlastně vyvinul jako zakázku Filipínám roku 2021.

Sabrah je podivným hybridem existujícím v kolové i pásové variantě. Analogicky pak vozidlo těží v návrhu z evropských vozidel Ascod a Pandur 2. Zlé jazyky by ho vlastně mohly vidět jako upravená evropská vozidla přeznačkovaná Izraelem. Sabrah kolový váží středních 30 tun, kdežto pásový může s přidaným pancířem vážit až 44-48 tun. To je však pořád lehčí než dosavadní tanky Leopard 2 a K2 s hmotností přes 60 tun.

Dělo ráže 105 mm a délky 52 ráží má úsťovou brzdou dosti utlumený zpětný ráz a je usazeno v elektronicky ovládané zbraňové věži a stabilizováno ve dvou osách. Moderní vozidlo má digitální systém řízení palby a je schopno ničit cíle nezávisle způsobem hunter-killer. Spolupracuje v síťovém scénáři digitálního bojiště, vybaveno izraelským velícím systémem Torch-X. Doplňkem je spřažený kulomet a dvě protitankové střely Spike. Stroj dokáže pálit hlavní zbraní 6 ran v minutě s účinným dostřelem 3,6 km.

Na rozdíl od ostatních stíhačů tanků je Sabrah poměrně mohutně obrněn, balistická ochrana dosahuje úrovně ochrany v NATO normě STANAG 4569 levelu 4 a proti minám také level 4.

Dělo střílí všemi třemi základními typy munice tanků v provedení NATO, tedy kinetické APFSDS, výbušné náboje HE-AT atd.

Dále vozidla disponují navigačním a komunikačním softwarem E-Lynx. Rovněž má všechny dnešní moderní senzory a jemnou elektroniku, jíž může sledovat cíle na vzdálenost 7 km.

Pohonem je vznětový osmiválec Cummins Diesel ISLe T450 HPCR s hydromechanickou automatickou převodovkou a podvozkem, který v případě pásové i kolové varianty nabízí mimosilniční terénní výkon. Varianta osmikolová je myšlena víc jako transportér pěchoty, protože pojme celkem 14 vojáků.

Nejlépe hodnocenou vymožeností je kromě pancíře izraelský systém Iron Vision od firmy Elbit, což je systém přilbových displejů, jenž celé posádce poskytuje 360stupňový panoramatický přehled veškerého dění kolem vozidla, jako by vozidlo mělo průhledné stěny. Posádka pouze natáčí hlavu a vidí jako piloti nejmodernějších bitevních vrtulníků, v reálném čase, vše okolo sebe.

Strategická mobilita je střední - vozidlo je transportovatelné letouny C-130, C-17 a An-124, ale z důvodu hmotnosti jen po jednom kuse.

Různé verze a varianty vozidel ASCOD jsou nyní ve výzbroji Filipín a ČR a mají být u nás v ČR dokonce vyráběny. Armáda ČR si jej zvolila jako nové pásové bojové vozidlo pěchoty České Republiky.

Specifikace

Rok 2021; hmotnost 30-44 t; délka 8,3 m; posádka 3; rychlost 72 km/h; dojezd 500 km;

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/sabrah-light-tank-israel/

https://www.czdefence.com/article/the-sabrah-project-as-a-possible-future-tank-for-the-acr

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Zlo triumfuje, když slušní lidé mlčí.
neznámý válečný veterán