SEP, technologie Švédů

Splitterskyddad EnhetsPlattform
Projekt švédského obrněného vozidla budoucnosti

Švédové v BAe Systems v Hägglunds kdysi doufali, že budou vyvíjet rodinu exportních vozidel kolových i pásových jménem SEP, na jejímž vývoji se budou finančně podílet budoucí zákazníci. Švédové již tak mají svoje prvotřídní CV90 a program dalšího bojového vozidla pěchoty během času střídavě ožívá a stagnuje. Kolová varianta měla být něco na způsob finské Patrie AMV, ovšem s pokročilejším systémem balistické ochrany od německých IBD, jež se specializují na vývoj obranných technologií. 

SEP mají mít kombinaci pasivního a aktivního pancíře, schopny ustát zásah RPG z několika metrů. Příchozí RPG by neměl ani aktivovat svoji nálož ani být roztříštěn na fragmenty. To zní téměř jako mimozemská technologie.

Program běží od 1994 a předváděcí kousky vyjely na světlo světa 2003. Švédové chtěli pro vlastní potřebu mít 600 kusů v 10 variantách. 2008 však švédské ministerstvo pauznulo financování poté, co se potenciální největší zákazník - britská armáda rozhodl pro jiná konkurenční vozidla. Sami Švédové však program přece jenom rozběhli mezi 2009 a 11.

Osmikolový SEP má díky vysoce modulárnímu přístupu dosáhnout až 40 různých kombinací pomocí mission modulů, stejně jako nové německé Boxery. S touto obrovskou verzatilitou by totiž vozidla SEP mohla v armádě nahradit velkou řádku jiných druhů a ještě by se tím hodně ušetřilo na logistické a servisní náklady právě pro vysokou společnost součástí široké rodiny jak kolových tak pásových SEP.

Základ SEP 8x8 může disponovat řadou zbraní v elektronicky ovládaných zbraňových stanicích, od kulometů ráže 12,7 mm, přes 120 mm hlavní dělo, až po věže minometů ráží 81 mm a 120 mm.

Vozidlo je svým pohonem diesel-elektrický hybrid s dvěma rakouskými motory Steyr nebo s německými Volkswagen o 270 koních na každý. Zrovnatak bude moci jet na baterie a elektropohon s pomocí hydropneumatického zavěšení zcela tiše, což přispěje k jeho další obranné technologii tepelné kamufláže, kterou již BAe spolu se Saabem dlouho vyvíjí.

Vozidlo ve variantě transportéru má pojmout celých 12 vojáků výsadku. CBRN ochrana posádky bude však k dispozici pouze některým variantám, stejně tak obojživelnost. Stroj má být aeromobilní prostřednictvím letounů C-130 Hercules, pokud bude odňat pancíř.

Kolem 2003 v Hägglunds pracovali ponejvíce na pásové variantě s elektromotorem, kde se značné úspory místa ve vozidle dosáhlo právě díky bezhřídelovému elektrickému pohonu. Vozidlo prý ujede několik hodin pouze z baterií. Tato pásová varianta SEP má být volně nakonfigurovatelná pro 24 rolí určení. Díky úspoře mechanického rozvodu hnací síly má být prázdný pásák velmi lehký kolem 13 tun. Testovací kus vyjel z továrny 2005 a bylo s ním najeto 2000 km testů. Maximální rychlost pásové a kolové varianty má dosahovat 85 a 100 km/h.

Osmikolový prototyp byl k testům k dispozici 2007 a byl plánován nastoupit do služby 2014. Ministerstvo však zase stoplo program, tentokráte zase z důvodu nedostatku kolaborujících partnerů. Osmikolový prototyp byl nabízen američanům jako potenciální vozidlo výsadkové pěchoty jménem Thor a ti ho již testovali. Dnes se snad Švédům podařilo rozjet šestinárodní projekt dovedení k dokonalosti, na kterém se má podílet Finsko, Nizozemí, Itálie, Řecko a Turecko. V Turecku to znamenalo boom jejich nové generace elektrických vojenských vozidel. Britové však chtěli pro svůj modernizační pozemní program FRES čistě vozidlo na klasický pohon s mechanickým rozvodem síly, pročež z programu odstoupili.

Elektrický pohon nese i další výhody do budoucnosti: tepelnou i zvukovou skrytost spolu s technologiemi na snižování radarové stopy. Přitom Britové spolu se Švédy již právě na těchto stealth technologiích bezmála 10 let spolupracují, ale zřejmě pro jejich vlastní pěchotní vozidlo jim to připadalo asi příliš jako sci-fi. Jak víme, Britové jsou staromódní. Hlavně, že v tancích mají rychlovarné konvice na čaj!

2010 Švédové představili také zjednodušenou šestikolovou variantu SEP v podobě hlídkového vozidla Alligator.

Němečtí IngenieureBureau Deisenroth (IBD) pro pásová vozidla SEP již vyvinuli sadu protiopatření proti minám formujícím projektil tvořený explozí.

Britští Alvis, švédští Hägglunds a němečtí Diehl Geräte se zavázali, až by jako program finišoval, vyrobit množství jednotlivým národům uzpůsobených zbraňových stanic a věží. Norský Kongsberg Devotek svého času poskytoval nové principy převodovek a kanadští Soucy International zase nové gumové pásy. IBD má v současnosti vyvinut přídavný keramický pancíř až proti podkaliberním APFSDS průbojníkům do ráže 30 mm.

Je to velká věc, takže časem uvidíme, jaký bude nakonec osud inovativního supermana mezi pěchotními vozidly. Švédsko si možná vzalo příliš velké sousto, i když věřím, že Švédové jediní na to mají dostatek optimismu to pozvolna dovést do zdárného konce. A vlastně kdyby to nakonec vyšlo při té obří modularitě a možnostech výkonu, tím by Švédové zahájili novou éru pěchotních vozidel se zakázkami z půli světa. Doufám, že pokud už je to natolik rozjeté, že tento program nezhyne a do dalších 10 let budou vozidla SEP ve velkých počtech ztělesňovat nový standard pěchotních vozů. Jediné úskalí nastává v tom, že jednotlivé země budou mít vyvinuté svoje dílčí technologie původně pro SEP a budou si je obsazovat do svých vlastních vozidel budoucnosti, čímž program SEP rozdrobí a nedovolí mu vyjet z továrny jako celku.

Takto to naznačuje jediná dosud hotová část programu SEP, vozidlo Alligator, které má osazeno zpátečnický klasický pohon.

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/sep/

http://www.military-today.com/apc/sep_8x8.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Portugalsku a Řecku je odborníkem ten, kdo pozná lokomotivu od umyvadla. V Německu je odborníkem ten, kdo chodil pět let řádně na univerzitu a pět let to praktikoval. To je rozdílné měřítko patentové teorie.
Karel Čada