Raptor VAV

Versatile armored vehicle (APC / IFV)
Nejnovější americké pěchotní vozidlo - kolové

Nepřipadaly Vám již někdy U.S. Strykery docela staré a možná i zastaralé? Odpověď přišla nečekaně. V 2022, jako blesk z čistého nebe, Američané přišli s novým  obrněným kolovým vozidlem budoucnosti. Raptor VAV  má na světě soutěžit v nejvyšší  lize s nejschopnějšími vozidly světa jako je kupříkladu německý Boxer nebo izraelský Eitan.

Za vývojem Raptoru  stojí U.S. společnost Mega Defense. Použité technologie mají být čistě americké a pochopitelně ty nejpokročilejší. Nabitost vozidla novodobými technologiemi se má dle popisu výrobce projevovat zejména v jízdních a víceúčelových schopnostech vozidla. Na bojiště se tak má přiřítit silně obrněný transportér rychlé odezvy, který bude moci nevídanou rychlostí dopravit výsadek vojáků jakýmkoli terénem. Výhodou kolového vozidla je rychlost, která má na silnici činit úctyhodných 120 km/h. Neuvěřitelný je také uváděný maximální dojezd vozidla s přídavnými nádržemi paliva: 2500 km. Revolučnost pojezdových technologií VAV se má projevovat v nenákladnosti a přitom při nesnížených jízdních výkonech. 

Celková vyspělost vozidla bude ve víceúčelovosti. Podobně jako německý Boxer i VAV sestává z jednotné pojezdové části (platformy) a z mission modulů, zde zvaných modular mission systems, které teprve ze základu udělají vozidlo konkrétního určení. Tím je dosaženo nízkých nároků na servis a logistiku a přece s maximální manévrovatelností, spolehlivostí a pružností co do účelu mise. A to všechno za pohyblivosti, jaká byla dosud typická jen pro lehká terénní vozidla. Toho je docíleno mj. regulováním tlaku v pneumatikách přímo za jízdy, takže velké osmikolové vozidlo je označováno za "exceptional cross-country".

Vnější tvary korby byly prý vyhodnoceny počítačově tak, aby nejen umožňovalo hladké svištění vzduchem, ale také mělo snížený radarový podpis vozidla (cross section). K tomu je nově dbáno i na daň z hlučnosti a tepelné zjistitelnosti, která je snížena zvukovým a rovněž tepelným odizolováním motoru a výfuků. Snad pro tento kradmý přístup se vozidlo jmenuje jako nejlepší americká stíhačka, jinak by na světě již bylo přeraptorováno. Raptorem se dnes kromě F-22 nazývá kdeco.

Přitom vozidlo rozhodně není nijak lehké aspoň v dosavadním smyslu slova. Hmotnost se má pohybovat mezi 20 a 36 tunami, což je vlastně jako u německého Boxeru a také zde bude hmotnost ušetřená jednotností návrhu věnována pancéřování. Raptor VAV má využívat zkoseného pancíře z nového jednotného materiálu pancíře, který má být v celém objemu homogenní a samozřejmě jeho pláty modulární, tedy snadno přidatelné a odebratelné přesně v místech, kde bude nejvíce potřeba.

Korba má moci pojmout jakoukoli výzbroj dneška. Modulární výzbroj a pancíř mají být bleskurychle vyměněny a přizpůsobeny přímo na bojišti (snad ještě i za přímé palby nebo co). "Commonality in parts across the various variants" je znovu jmenována ve výčtu vlastností vozidla od Mega Defense. Všechny zbraně budou elektronicky ovládané z vnitřku vozidla a ještě bude vozidlo poskytovat čtyři střílny pro ruční zbraně. O případné výzbroji není přesně dosud jasno, ale ačkoli vozidlo nominálně vypadá jako neozbrojený transportér, díky modularitě může nakonec vystupovat v sedmi specializovaných variantách včetně stíhače tanků se 120 mm dělem.

Základní posádku VAV tvoří tři členové a převážen má být výsadek dalších osmi vyzbrojených vojáků. Ti budou moci z vozidla vyskákat bleskurychle, díky prostorným dveřím a vozidlem ovládané rampě.

Balistická ochrana vozidla při tom všem má být překvapivě silná. Výrobce neuvádí podrobnosti, ale ochrana má být "z nejsilnějších na světě". To se týká také podlahy vozidla, která má mít hned trojitou pancéřovou vrstvu proti minám (standard opět neuveden). K tomu samozřejmě disponuje CBRN ochranou proti prostředkům hromadného ničení.

Tímto má být Raptor určen pro údajně nově nadcházející dobu dlouhých překvapivých transportů těžkým terénem, jaké U.S. armáda věští.

Specifikace

Prototyp 2022; hmotnost 20-36 t; posádka 3+8; motor 1000 koňů; rychlost 120 km/h; dojezd až 2500 km;

Zdroj oficiální

https://www.megaev.com/raptor/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Ve vědě nejsou žádné záhady, jen věci které neznáme.
z dokumentu o nanotechnologiích