Ramjet - náporový motor

Náporový motor (ramjet) využívá dynamickou kompresi, což je také jeho největší nevýhodou. Vzduch se do spalovacího prostoru žene pod patřičným náporem vzduchu, kde teprve dostává správný tlak, aby bylo spalování účinné. Je zde tedy podobnost s motorem raketovým. V tom tkví jeho největší problém - nedokáže pracovat bez letu dostatečnou rychlostí a na tuto rychlost je ho nejdříve nutno urychlit jiným pohonem. Nejvyšší účinnosti spalování paliva a uvolňování energie dosahuje v rychlosti kolem Mach 3 až 6. Z toho je jasné, že ideálního mísení paliva se stlačeným vzduchem dosahuje pouze u tekutých paliv, jen ale vyvíjena varianta pro palivo tuhé.

Dnešní využití je u experimentálních "raketových" letadel, ale pro svoje vlastnosti především u protileteckých zbraní, řízených střel a experimentuje se i s využitím pro navýšení dostřelu dělostřelectva.

Vynález pochází z Francie 1907. Francouzi také nejdříve experimentovali s jeho nasazením pro pohon letadel. Největší pokroky u letadel s ním udělali Němci, ale pro svoje charakteristiky podobné raketám byl koncept opuštěn. Právě jako "rakety", protiletadlové a jiné řízené střely s ním vyvinuli nejvíc realizovaných projektů Rusové. U Američanů je znám onen nejrychlejší pilotovaný letoun X-15.

Právě pro nutnost dynamické komprese a tedy předchozího urychlení na spalovací rychlost, je koncept alespoň u letadel defacto opuštěn. Nejvyšší význam má u protibalistických dvoustupňových raket. První stupeň (booster) střelu urychlí a poté je možno zažehnout ramjet.

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

Bojové vozidlo pěchoty (IFV / ICV / AFV / APC)

ASLAV
Zaha MAV
Enigma
QN-506
APS- Arena

Samohybné dělostřelectvo (SPG / MLRS)

Jobaria JDS MCL
Dělostřelecký lokátor radar
ammo - Excalibur M982
PULS
ammo - Krasnopol 2K25

Bojové vrtulníky

AW249 (Leonardo Helicopters)
Fenestron - krytý ocasní rotor
MD 969 Armed Twin
LAH (KAI)
Wildcat AW159

Systémy protivzdušné obrany (AA)

Sky Dragon 50 GAS2
Kortik / Kashtan
Derivaciya 2S38
Bavar-373
HQ-9

Tanky a protitankové technologie (MBT / LT / AT)

Leclerc XLR
T-90 MS / SM
Štora
VT-5
Falarick 105 GLATGM

Průzkumná vozidla a lehké transportéry personálu

Serval VBMR
P6 ATAV
Eagle 5
Tigr (GAZ)
Saxon

Pojmy a technologie války

Casus belli
Counter-sniper tactics
Parts commonality / Společnost součástí
Command and control C2, C4, C5
Světlá výška
DC | ▾ Portál vojenských technologií |
▾Ostatní články |
▾ Organizační

Kdybyste řekli Kolumbovi, aby nejezdil do Indie, ať si počká ještě 500 let, až budou letadla, stejně by tam holomek jel.
z dokumentu o dobývání vesmíru