RBS-70 / NG (New Generation), Bolide (SAAB)

Man-portable air-defense system
Švédský protivzdušný systém krátkého dosahu
(Na ruské vrtulníky to nejlepší)

Přenosný, spíše převozný protiletecký raketový systém RBS-70 NG (New Generation) patří k tomu nejlepšímu, co pozemní vojska světa na svoji ochranu ze vzduchu mají. Švédský Saab se s ním pochlubil roku 2011. Na to, že jde o MANPADS, bohužel celý systém zaměřovače a tuby s raketou bez stojanu a bez baterií váží přes 50 kg, celý 87 kg, což je ale jeho jedinou nevýhodou.

Švédský RBS-70 NG je dalším technologickým následníkem RBS 70 BOLIDE, využívajícím rakety Bolide, které jsou určeny proti všem typům vzdušných cílů na krátký dosah v NATO. Postřelovat tedy může od letounů s pevným křídlem přes vrtulníky až po křižující střely a malé cíle jako drony na vzdálenost 9 km do výšky letu 5 km. NATO v něj klade velikou důvěru, protože RBS 70 již funguje v 19-ti armádách v počtu 1600 odpalovačů s mnoha tisíci raketami.

Doporučuje se instalace na lehká vozidla, ale systém může pracovat také jako ručně přenosný na lithiové baterie. K obsluze jsou potom nutné tři osoby.

Jeho nejnovější rakety Bolide Mk2 mají nový motor, jenž dokáže raketu udržet při rychlosti Mach 2, oproti Mach 1,6 ve verzi raket Mk1. Raketa ničí letoun kombinací jak průbojného projektilu tvořeného explozí, tak střepinové hlavice s wolframovými kuličkami. Proto se velmi dobře hodí proti ruským slabě pancéřovaným vrtulníkům. Stejně tak ale může postřelovat pozemní cíle, jako slabě pancéřované transportéry pěchoty.

Dvoustupňová raketa na tuhé palivo vyrobena BAE (dříve Bofors) manévruje křidélky a je stabilizována gyroskopicky. Má hmotnost 15 kg. Laserové čidlo je v zádi rakety. Rakety Mk2 (NG) mají širší zorné pole pro naváděcí paprsek. Pravděpodobnost zásahu je 90%. Výhoda tkví v tom, že raketa naváděná poloaktivně laserově je jen velmi obtížně obelhatelná. Čas na přípravu k palbě je do půl minuty, přenabití rakety 7 vteřin. Raketa značně akceleruje již v tubě, takže nemůže být použita jako cold-launch systém. Udržovací motor přebírá pohon po nějaké vzdálenosti od odpaliště a urychlovací motor je odhozen.

Systém na trojnožce může operovat samostatně nebo součástí protiletecké baterie v několika odpalovačích napojených na jeden radar (Giraffe nebo ASRAD-R) montovaný na vozidlu. Jeden radar od Saab Microwave Systems (dříve Ericsson) může být propojen s devíti odpalovači v 4 km odstupech, takže systém pokrývá plochu 175 km2.

Odpaliště je vybaveno nočním hledím pracujícím v infračerveném pásmu 8 až 12 tisíc nm s noční a denní schopností. Raketa následuje laserový paprsek cílený odpalištěm, nemá tedy aktivní navádění v hlavici. Letoun je identifikován radarem nebo tepelným obrazem pozemního zaměřovače. Cíl je po zaměření nejprve dotazován friend-or-foe dotazovačem Raytheon Cossor IFF880. Pokud raketa za letu ztratí záměr, sama se po nějaké době zničí.

Specifikace

Délka jedné rakety 132 cm; průměr rakety 10,6 cm; hmotnost 15 kg; Dosah 8 km (NG); výškový dostup 5 km (Mk2-NG);

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/rbs70/

https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2016/saab-receives-order-from-nspa-for-rbs-70-bolide-missiles

https://www.airforce-technology.com/news/newssaab-to-deliver-rbs-70-bolide-missiles-to-nato-4787645/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Uplatňování vynálezů je zápas s hloupostí, závistí, skrývanou zlobou a bojem se setrvačností.
Rudolf Diesel