Pars IV 8×8 NG-WAV

New Generation Wheeled Armoured Vehicle
Další turecký exportní "zázrak" pěchotních vozidel budoucnosti

Od 2015 pomalu dobíhá program deseti let zásadních investic Turecka do zbrojních kapacit výroby a tohle je jedním z výsledků programu: Velmi schopné pěchotní obrněné vozidlo budoucnosti, navrženo i vyrobeno v Turecku. Připravené pro kteroukoli zákaznickou armádu budoucnosti, dovedné podle západních standardů, připravené na hybridní válku budoucnosti, do asymetrických konfliktů středního východu za dne i noci a do všech podmínek počasí.

Původní vozidla rodiny Pars stále ještě považujeme za to nejnovější, ale ona přitom již od 2015 prodělala řadu modernizací a tohle je jejich čtvrtá verze. Široká rodina všemožné pojezdové platformy Pars je přitom ve výzbroji turecké armády už od 2000!

IV NG-WAV byl připraven čelit výzvám budoucnosti již kolem 2019, ovšem jeho mateřské konsorcium FNSS jej vystavuje teprve od 2021. Tvůrci jeho architektury měli na paměti kompatibilitu s všemožným specializovaným vybavením NATO a Středního Východu. No a provoz tohoto vybavení chtěli umožňovat za vysokého výkonu, uživatelské ergonomiky, slušné schopnosti přežití posádky a při neomezené strategické mobilitě vozidla.

Rodina vozidel Pars IV podle specializovaného určení dosahuje šíře osmi různých členů, od bojového vozidla pěchoty, přes nosič minometu, přes CBRN průzkum až po opravárenské vozidlo.

Modulární korba Parsu IV je ještě o metr delší, délky 8,4 m. Kabina obsluhy je určena dvěma řidičům, zatímco prostor výsadku pojme solidních 10 vyzbrojených vojáků. Systém panoramatických periskopů a digitálních displejů zajišťuje vší posádce výborný situační přehled o dění kolem vozidla. Tepelné kamery jsou nadstandardně i vzadu, aby výsadek věděl, do čeho bude vylézat. Pozorovací úkony lze provádět bez otevření poklopů vozidla a ty tak mají pouze nouzovou únikovou funkci.

Modulární provedení korby umožňuje instalaci množství zbraňových stanic a posádkových věží. Balistická ochrana je klasicky poturecku nepopsána, takže bude nejspíš na základním levelu 2, proti průbojnému střelivu kalachů a modulárně bude možno připnout další pláty pancéřování a aktivní ochranu tím zvýšit až asi na level 4, což je dnešní vyšší standard ochrany a zřejmě by šlo i zvednout to až na max level 6, což by ale znamenalo značné ústupky v mobilitě a na strategické mobilitě. To tím asi chtěli Turci říci. Takto je to aspoň běžné u všech nových západních vozidel dneška.

Pars IV 8×8 NG-WAV je samozřejmě poháněn tajemným motorem standardu Euro3 (nejspíš americkým, jak je u Turků běžné) s plně automatickým řazením a specifickým výkonem neklesajícím pod 19 hp na tunu, a to by bylo právě za těch tajemných okolností přidání maximálního nadstandardního pancíře na STANAG 4569 level 5 a 6. Kdybych to já nedovysvětlil, Turci by vlastně budoucímu zákazníkovi o svém produktu neřekli základní parametry. Ano a Turci přitakávají, že motor je řešen jako powerpack s nezávislým distribuováním zátěže, což mému vysvětlení vyhovuje a k tomu nastiňují další schopnosti podvozku s volitelnou světlou výškou za jízdy.

Rychlost by tak měla v každém terénu dosáhnout až na 100 km/h, při dojezdu 600 km. Vozidlo není původně obojživelné, ale tato schopnost mu může být snadno doplněna.

Turci velmi rádi dělají tajnosti kolem pancéřování dle normy STANAG 4569, ale nedochází jim, že jejich tajemné vozidlo by mělo být pancéřováno minimálně na level 2, aby vůbec mohlo vyjet do boje, že ochrana by měla být zvýšitelná na level 4, aby dnes mohlo vyjet do tužších bojů, no a maximálně může dosáhnout levelu 6, kterého za velkého poprasku dosahují jen dvě vozidla na světě a to je za cenu přidání 10-20 tun hmotnosti, takže třeba transportovatelnost letadly tím pokulhává a musí se transportovat zvlášť kostra vozidla a zvlášť pancíř a výbava (jak to třeba teď doznali Japonci, že jim staré letadlo nové vozidlo prostě v jednom kuse nepřeveze). No a to je tedy celé tajemství kolem STANAG 4569 levelu, který Turci velkohubě označují za classified, jako kdyby to byla mimozemská technologie.

Standardní výbava pro lepší přežití posádky zahrnuje akustický systém detekce ostřelovačů, 12 zadýmovacích granátometů, automatické hašení, klimatizaci a CBRN ochranu a dokonce ani ne varovný přijímač ozáření laserem!

Řiditelné jsou však všechny čtyři nápravy, pomocí nichž může rozložité vozidlo skvěle zatáčet v omezeném prostoru, ano to mají Turci natočeno na videu skvěle.

Komunikační, navigační a palubní SW výbava je stejná jako všude na světě a dokonce ani pomocný generátor energie není součástí základní výbavy.

Nutno dodat, že obchodně se Turkům investice do válečného průmyslu velmi vydařily, resp. teď již mají a ještě čekají další žně. V současných konfliktech Turci vyzbrojují polovinu Středního Východu a světoznámé je jejich partnerství s malajsijskými a indonéskými firmami, které se sdružením FNSS daly vzniknout proslulým středním tankům Kaplan / Tiger / Harimau a nyní pomalu fušuje do samohybných houfnic.

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/pars-iv-8x8-new-generation-wheeled-armoured-vehicle-ng-wav-turkey/

https://www.fnss.com.tr/en/products/pars-iv-8x8-new-generation-wheeled-armoured-vehicle-ng-wav/pars-iv-8x8-technical-specifications

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Mít největší kladivo neznamená trefit každý hřebík.
Obama