Otaman 6x6 a 8x8

Infantry fighting vehicle 6x6 and 8x8
Ukrajinské staronové bojové vozidlo pěchoty

Otaman je ukrajinský projekt obrněných bojových vozidel znaku náprav 6x6 a 8x8, realizovaný kolem 2016-19. Pro západní svět Ataman byl název kozácké vojenské hodnosti. Za jeho vývojem stojí ukrajinská NGO Practika pod UkrOboronProm.

Řešení mělo prve znamenat potažení současných 4x4 vojenských náklaďáků GAZ, KRAZ, Ural a Zil vrstvou pancíře. Jelikož tato řešení měla až nad požadavky přehnanou přepravní kapacitu i balistickou ochranu, šli Ukrajinci dál (níže) a jako Otaman silně rozvinuli vzor šestikolového transportéru BTR-60. Tomu byla upravena konstrukce korby ze svařované oceli, vsazen německý motor Deutz o výkonu 320 koňů s americkou převodovkou Allison.

Kostra nabízí balistickou ochranu levelu 2, po přidání kompozitních plátů je ochrana na úrovni standardu STANAG 4569 level 4 (všesměrově vůči střelivu 14,5 mm).

Obsluhu vozidla tvoří tři členové, řidič, střelec a velitel. Neuvěřitelná má být kapacita výsadku, prý až 10 vojáků.

Přitom jde o velmi agilní vozidlo s vysokým specifickým výkonem a s vysokou palebnou silou v šestikolové variantě. Stroj se spolu s využitím řízených projektilů snad dá považovat za ničitel tanků (samohybné dělo). Jeho primární výzbrojí je totiž dělová věž BM-3 Šturm ze 122 mm houfnice 2S1 Gvozdika s účinným dostřelem do 15 km, s raketou poháněnými projektily přes 20 km. Tato varianta má být využívána pro palebnou podporu, proti opevněným pozicím a obrněným strojům. Může sloužit také jako dělo na dálkové ovládání.

Je tu však ještě sekundární zbraň 30mm kanón ZTM-1 a terciární 14,5 mm těžký kulomet.

Vozidlo je lehké, váží 16 tun. Alespoň šestikolová varianta má být plovoucí a vodou poháněna dvojicí vodometů.

Kromě základních třech variant s posílenou bojovou rolí chtěli Ukrajinci ještě variantu vyprošťovací, velitelskou a minometnou. Obě varianty mají jednokřídlé dveře vzadu s vozidlem poháněnou rampou.

Osmikolové 8x8 varianty vozidel Otaman se dají považovat za upgrade BTR-70 s těmi samými pojezdovými útrobami. Tato varianta je bez přídavného plátování a proto ještě lehčí (13 tun).

V počtu několika set kusů měly Atamany nahradit v ukrajinské armádě stará BTR-60.

V 2020 se zdálo, že přichází ještě Otaman-3 s virtuálním průhledem vozidla pomocí digitálních helem a s jakýmsi systémem detekce hrozeb snad vyvinutými ukrajinskou společností Limpid Armor. Ta by měla sloužit jako osmikolový transportér pěchoty.

Specifikace

Hmotnost 16 tun; délka 6,7 m; výsadek 10; motor 320 hp; rychlost 110 km/h; dojezd 800 km;

Zdroje

https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2016/10/the-ukraine-develops-otaman-family-of.html

https://www.globalsecurity.org/military/world/ukraine/otaman.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nová vědecká pravda nevítězí tak, že oponenty přesvědčí a ukáže jim světlo, ale spíše tak, že její oponenti postupně vymřou.
Max Planck