Ofek

Heavy armored personnel carrier
Experimentální supertěžký transportér Izraele

Potřeba tohoto těžkého experimentálního transportéru pěchoty naštěstí u Izraelců nikdy plně nevyvstala z reálné situace, jako tomu bylo u rusáků v 90. letech při invazi do Čečny. V čečenské válce totiž Čečenci v zastavěných bojištích masakrovali ruské transportéry BTR-80 svými RPG, takže Rusové ač v přesile, nebyli schopni doplňovat nové jednotky do boje účinnou mírou. 

Ačkoli izraelský Ofek patří do této éry věkem i posláním, byl poprvé testován teprve roku 2015 (jak jsem předeslal, nebyl tak úplně potřeba). Přesto však Izraelci chtěli něco takového mít a tak vzali základ stárnoucího tanku Merkava Mk2, který už neměl využití a tedy mohl být klidně konvertován v těžký transportér mužů na bojiště. Ofek je tak nejtěžším izraelským pásovým transportérem a spadá do stejné role určení jako jiné pásové transportéry utvořené z různých verzí tanku Merkava - Namer a Achzarit. Izrael je jedním z mála států, který se v supertěžkých transportérech personálu doslova vyžívá. Izraelské obranné složky IDF jsou dokonce snad prý jedinou armádou, která takto těžké pásáky opravdu v boji provozuje. 

Jejich úkolem je dovážet jednotky přímo do boje pod těžkou ochranou, z čehož vyplývají jejich role určení - speciální operace, záchrana na bojišti, polní ambulance a podobně.

Zbraňová věž tanku Merkava byla odejmuta a místo ní a zásoby jejího střeliva vznikl velký prostor pro 10 vojáků výsadku. Vozidlo je navíc obsluhováno posádkou dvou členů. Ofek má nouzové střešní poklopy a hlavně zadní dveře.

Balistická ochrana je odvozena z Merkavy 2, nad to je zde klecový zadní pancíř a vpředu radiofrekvenční rušička přísilničních bomb (roadside IED).

Naopak Ofek má lafetovánu jedinou zbraň a to malý obranný kulomet ráže 7,62 mm. Pohonem je motor Merkavy Teledyne Continental AVDS 1790-6A, vzduchem chlazený diesel o výkonu 908 koňů s automatickou převodovkou Ashot Ashkelon.

Vozidlo vzniklé před 2015 váží celých 60 tun, celkem má kapacitu 12 vojáků a pouštním terénem jede max 50 km/h na dojezd 500 km.

Dle některých zdrojů prý Izrael tajně vyvíjí celou rodinu těžkých transportérů odvozených ze starších Merkav.

Zdroje

http://www.military-today.com/apc/ofek.htm

https://defence-blog.com/new-command-vehicle-based-on-the-merkava-platform-spotted-in-israel/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nedbalost je matkou neschopnosti.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren