NH90 (Airbus, Leonardo, Fokker)

NH90
Multi-role military helicopter
Evropský víceúčelový vojenský vrtulník

Víceúčelový vrtulník NH90 střední velikosti vyvinulo spojeným úsilím mnoho evropských výrobců pod názvem NHIndustries (Airbus Helicopters, Leonardo, Fokker Aerostructures) v 90. letech. Do služby u armád však nastoupil až 2007.

Jde o dvoumotorový vrtulník určený k práci nejen v námořním prostředí. Byl prvním vrtulníkem kompletně řízeným pomocí čtyřkanálové technologie fly by wire. Ta počítačově a do velké míry autonomně neustále kompenzuje drobné letové výkony vrtulníku, takže snižuje zátěž pilota a dovoluje mu více se zaměřit na průběh mise. Existují dvě varianty vrtulníku - taktický transport a fregatní vrtulník. Každá uživatelská země si NH90 dále přizpůsobuje rozvržením kabiny, senzorů a zbraní.

NH90 je schopen letu za všech počasí ve dne i v noci, dále operovat z lodí, při teplotách od −40 °C do +50 °C s maximálním operačním dostupem 6 km. Pohání ho dva turbohřídelové motory Turbomeca nebo General Electric. Horké spaliny jsou míchány s okolním studených vzduchem, aby se snížila infračervená stopa vrtulníku. Také radarový podpis má prý NH90 nejnižší ze své kategorie, principiálně díky trupu tvaru diamantu.

Trup je z kompozitních materiálů a má o 30% vyšší odolnost vůči nárazu, než by měl jeho kovový protějšek. Taktéž čtyři listy rotoru jsou odolnější a lehčí díky kompozitům. Vrtulník má vysouvací dveře po každé straně pro obsluhu a vyklápěcí zadní rampu pro náklad a výsadek. Kabina je flexibilně konfigurovatelná, aby bylo možno v okamžiku přestavět její zařízení. Dokáže naráz přenést 20 plně vyzbrojených vojáků nebo 12 lůžek v medevac operacích a samozřejmě vnitřně transportovat lehká vozidla.

 

Vrtulník může být modulárně dovybaven pláty pancíře, odledňovacím systémem, tankovacím systémem za letu (In-Hover Flight Refuelling System (HIFR)), Wire strike protection systémem, slaňovacím systémem, zdvihadlem, hákem, pátracím reflektorem, systémem pro namáčení sonaru a sonobójí, stejně jako externími palivovými nádržemi. Pro efektivnější uskladnění na lodích má skládací rotor a ocas.

NH90 má moderní avioniku: Skleněný kokpit, barevné multifunkční displeje, taktický systém a šifrovaný komunikační systém, TopOwl průhledové přilbové displeje, friend or foe identifikaci, autonomní navigační systém, a přídavný zdroj energie pro palubní přístroje. Z běžnějších jmenujme FLIR, meteorologický radar, Ground Proximity Warning System.

NH90 je vyzbrojen podle armády daného státu, většinou ale dvěma dveřními kulomety a protiponorkovými raketami.

Vrtulníky NH90 používají armády Austrálie, Belgie, Egypta, Finska, Francie, Německa, Řecka, Itálie, Nizozemska, Nového Zélandu, Norska, Ománu, Kataru, Španělska a Švédska.

Specifikace

Hmotnost 6,4 t + 4,2 t zátěž; délka 16,3 m; posádka 2 + 20 výsadek; stoupavost 8 m/s; max. rychlost 300 km/h; dostup 6 km; dolet 800 km

Zdroje

Oficiální stránka u výrobce:
http://www.nhindustries.com/website/en/ref/home.html

Oficiální stránka u dalšího výrobce:
https://www.leonardocompany.com/products/nh90

Oficiální stránka u třetího výrobce:
https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/specialised/nh90-tth-and-nfh.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Mít největší kladivo neznamená trefit každý hřebík.
Obama