Mi-26 Halo (Mil)
World's largest transport helicopter
Největší přepravní vrtulník světa, bohužel ruský
V anglicky mluvícím světě si získal své jméno jako označení armádní odrůdy vrtulníku, Halo, ale jinak jde o vrtulník Mi-26 z dílny nejslavnějšího ruského výrobce vrtulníků Mil. Dvoumotorový vrtulník je vyvíjen jako vojenský, ale vzhledem ke své velikosti byl postupem času používán k všemožnému civilnímu stěhování obrovských nákladů všude po světě. Je určen k týlové podpoře, na transport vozidel a dělostřelectva. Je známa fotografie, kde vrtulník nese v podvěsu dopravní letadlo. Zároveň je schopen shazovat tuny vody nad požáry, nebo tuny písku na rozžhavený černobylský reaktor. Jednou na Sibiři dokonce převážel zmrzlého mamuta, jindy zase jurty Mongolů vcelku, v Afgánistánu také převážel v podvěsu americké Chinooky. Dosud jde o největší sériově vyráběný vrtulník světa a od 80. let se údajně pořád vyrábí. Halo je vlastně označením oné vojenské varianty.
Mi-26 není zdaleka tak starý, jak by znalost ostatních ruských strojů Mil napovídala. Poprvé byl ukázán světlu světa teprve 1981 (takže je o třicet let mladší než jiné, slavnější, ruské vrtulníky). Existuje v 13 variantách, dovede zdvihnout až 25 tun a brzy byl exportován do 20 zemí světa. Pro porovnání maximální vzletová hmotnost amerického největšího vrtulníku CH-53K je o třetinu nižší.
Vrtulník byl vyvíjen v 70. letech s jednou jedinou myšlenkou: Stvořit něco dvakrát většího než jakýkoli vrtulník v roce 1983. Vrtulník Mi-26 tak dokáže nést 60 lůžek s raněnými nebo 90 stojících vojáků výsadku. Je ovšem znám případ, kdy do něj Rusové napěchovali 150 vojáků a odsud je pak jasnější etymologie slova pěchota.
Mi-26 pohání dva turbohřídelové motory Lotarev D-136, nově také výkonnější ukrajinské D-138 Sič a Rusko pro něj dokonce vyvíjí proudové motory (!) s výkonem přes 10800 kW, s nimiž bude nižší spotřeba a zároveň vyšší dostup. Tyto remotorizace měly začít 2025, ovšem teď, co se Rusko definitivně středověkizovalo, kdo ví, jak to s vrtulníky dopadne. Historicky nejslabší jeho původní motor má výkon 8400 kW, což by u vrtulníku zdaleka nikdo nečekal.
Nosný rotor má 8 listů (!). Posádku vrtulníku tvoří čtyři až pět členů - 2 piloti, navigátor, inženýr, technik. Když překonáme ony na první pohled ruské tvary vrtulníku, zjišťujeme, jak je vrtulník Mi-26 ve skutečnosti krásný!
Specifikace
Rok 1983; délka 40 m; výška 8 m (!); prázdná hmotnost 28 t, maximální vzletová hmotnost 56 t; dostup 4,6 km; cestovní rychlost 255 km/h; dolet 1920 km;
Zdroje
https://www.airforce-technology.com/projects/milmi-26heavylifthel/
https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.php?aircraft_id=284