Marder 1A3

Infantry fighting vehicle tracked
Schützenpanzer
Renovace starého německého bojového vozidla pěchoty 

Je to snad ctností,  že bojové pěchotní vozidlo Marder již  oslavilo 50 let ve službě německé armády?  Aby to nebylo úplnou ostudou,  Němci jej pro exportní účely do levnějších armád modernizovali na verzi   Marder 1A3 a pro vlastní potřeby Německa je již nahradily supermoderní a těžkou Pumou IFV. Ovšem takové země jako Chile, Řecko, Argentina vezmou zavděk a rády se budou těšit z nových Marderů 1A3.

Nové Mardery dostaly nové zuby i kůži. Je zde nová balistická ochrana přidávající dalších 1600 kg  hmotnosti,  která má vozidlu zajistit odolnost  vůči  ruským 30 mm  kanónům. Přearanžovány byly únikové poklopy posádky. Podvozek byl posílen a dodán nový brzdný systém a nová převodovka. Celková hmotnost vozidla tak činí 35 tun. 

Nový Marder vystupuje v mnoha variantách lišících se výzbrojí. Je tu tedy Marder 1A3 s odpalovačem protitankových řízených střel Milan, ovšem největší zastoupení má varianta vyzbrojená 20 mm kanónem MK 20 Rh202, jenž má kadenci 1000 ran za minutu a dostřel 2,5 km. Sekundární výzbrojí je kulomet a 7,62 mm MG3. U protitankové varianty s ATGM  je připravena k odpalu jedna střela Milan a zásoba dalších šesti je vezena v korbě. Jde o poslední variantu systému Milan s 3 km dostřelem. 

Korba Marderu  je celá ze svařované oceli a v původním, nerenovovaném znění poskytuje ochranu vůči průbojným projektilům APDS ráže 20 mm. Původní Mardery měly dvě střílny po stranách prostoru pro výsledek,  avšak Mardery 1A3  již nic takového nemají. Prostor výsadku s posílenou stěnovou ochranou pojme 6 vojáků a nutnou obsluhu vozidla tvoří tým sehraných třech vojáků. Výsadek má k dispozici vozidlem operovanou vyloďovací rampu a je chráněn filtroventilačním CBRN  systémem.  Přehled posadky je zajišťován soustavou nočních / denních / infra periskopů. Vozidlo je klimatizované.

Marder 1A3 je poháněn kapalinou chlazeným vznětovým motorem MTU MB833 Ea-500 o výkonu 600 koňů  s manuální převodovkou. Vůz si to po silnici šněruje rychlostí 65 km/h a dojezd činí 500 km. 

Specifikace

Hmotnost  33,5 t;  délka 6,88 m;  posádka 3 + 6;  rychlost 65 km/h;  dojezd 500 km; 

Zdroje

http://www.armedforces.co.uk/Europeandefence/edequipment/edland/edland3a5.htm

https://www.armyrecognition.com/germany_german_army_light_armoured_vehicle_uk/marder_1a3_ifv_tracked_armoured_infantry_fighting_vehicle_data.html 

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Uplatňování vynálezů je zápas s hloupostí, závistí, skrývanou zlobou a bojem se setrvačností.
Rudolf Diesel