Malva

Ruská samohybná houfnice na kolovém vozidle

Nová kamionová houfnice Ruska 152 mm se zatím utajovanými výkony založená na osmikolovém náklaďáku BAZ-6010-027 byl dokončena (2020) a pomalu se začíná vyrábět v Bryansk Automobile Plant. Svojí truckovou podobou se blíží západním kamionovým houfnicím. Dokonce bych řekl, že je to dočasným výsledkem ruské snahy vytvořit svůj vlastní ekvivalent nejlepší houfnice světa - švédského systému Archer.

Není ovšem plně automatická. Posádka je posazena v mírně pancéřované kabině vpředu vozidla. Vyšší mobilitou trucku má nahradit starší pásové houfnice 2A65 MSTA-B a 2S1 Gvozdika.

Zatímco pojezdová část vypadá naprosto úžasně a budí dojem prvotřídního vozidla po všech stránkách, zbraňová část na zádi hlavně vypadá na první pohled nízkorozpočtově, laik by skoro řekl: Kovová krabice za houfnicí, až se skoro vkrádá otázka, zda to vůbec střílí. A tak je čistě na základě vzhledové podobnosti západními analytiky zatím považována za ruský ekvivalent francouzského systému houfnice Caesar. Ten je také aktuální, západní a skvělý, přece jen k dokonalosti mu chybí právě plně automatický chod švédského Archeru - nejrychlejší houfnice světa.

Dle Rusů houfnice je vyzbrojena stejným kanónem 152mm 2A64 jako houfnice MSTA-S pro poloautomatické nabíjení. A právě stejně jako Caesar a jihoafrické houfnice Denel, truck je na zádi vybaven dvěma hydraulickými radlicemi, jejichž bodáky se těsně před střelbou zakousnou do země za následného zdvižení zádi podvozku mírně nad zem, čímž se nejen sníží opotřebení pojezdové části absorbováním zpětných rázů (absorbuje země - v tomto případě matička rus), ale především se kořen hlavně dostatečně zpevní pro přesné zamíření.

Malva má kadenci hezkých 8 ran v minutě, což pokud by bylo stabilně během dlouhé palebné mise, bylo by to dnes zcela srovnatelné se západním lepším průměrem, bohužel 12 ran v minutě jako u švédského Archeru nebo Německé PzH 2000 to holt není. To je ovšem srovnání s rekordmany, takže je to vlastně velmi hezké číslo. Na tomto místě musím doplnit, že pomalost střelby houfnic je dána jen a jedině přehříváním hlavně, ne mechanickými limity. Takže kdo uchladí hlaveň dříve, může pálit rychleji.

Bohužel, další taktické a technické parametry máme zatím (2020) utajeny.

Zdroj

https://www.armyrecognition.com/defense_news_july_2020_global_security_army_industry/russia_defense_industry_unveils_new_2s43_malva_152mm_8x8_self-propelled_howitzer.html

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

Bojové vozidlo pěchoty (IFV / ICV / AFV / APC)

APS- Arena
Přetlakový systém CBRN ochrany
APS- Rheinmetall ADS
STANAG 4569
Adaptiv

Samohybné dělostřelectvo (SPG / MLRS)

Jobaria JDS MCL
Dělostřelecký lokátor radar
PULS
DF-12 / M20
Khan MCL

Bojové vrtulníky

Stub wing, Hardpoint, Pylon, závěsník, raketnice, pumovnice
HIRSS - Potlačení infračervené stopy vrtulníků
Fenestron - krytý ocasní rotor
Semi-active radar homing (SARH)
LANTIRN

Systémy protivzdušné obrany (AA)

Porcupine
Hypersonická zbraň "kluzák"
High energy laser (HEL)
Peresvet
MANPADS - Ručně odpalované protiletecké systémy

Tanky a protitankové technologie (MBT / LT / AT)

Plynová turbína
Vícepalivovost
NAMICA / Sarath
Leclerc XLR
T-90 MS / SM

Průzkumná vozidla a lehké transportéry personálu

Pojmy a technologie války

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Pro pravého muže není nic horšího, než práce, o které ví, že ji dělá zbytečně.
C. S. Lewis