LRAAM

Faster longer-range air-to-air missile concept
Doplňková budoucí vzdušná zbraň Američanů

Letectvo Spojených Států  (USAF) vyšetřilo speciální rozpočet a pověřilo firmu Boeing vyvíjením nové letecké zbraně Long-Range Air-to-Air Missile (LRAAM). Je toho teď více, co Boeing paralelně vyvíjí, ale on to zvládne, je to ostatně třetí světový výrobce letadel.

Koncept LRAAM, jehož vytvořila  Air Force Research Laboratory (AFRL), říká, že musí jít o protivzdušnou raketovou zbraň odpalovanou z letounů na dlouhou vzdálenost. Manažer Boeingu přitom naznačuje, že půjde o vícepulzovou dvoustupňovou raketu. Říká nám jen, že spodní polovina rakety půjde v letu oddělit a odhodit poté, co dohoří, načež první půlka zažehne svůj výkonnější motor a s ním teprve koncové těleso dosáhne vyšších rychlostí. Takže tím nám hlavní manažer Boeingu vlastně popsal charakter vícestupňových raket a myslí si, jak nás úžasně po manažersku ochcal. Dále nám sdělil pouze zbytek, že veškeré informace o projektu, jako třeba dosah a rychlost zůstanou utajeny.

Z dohadů mezi jinými zdroji vyplývá pouze to, že půjde o protivzdušnou raketu odpalovanou ze vzduchu. Navíc ale zjišťujeme, že hlavní motor řízené střely bude nasávat vzduch, takže nejspíše půjde o náporový motor ramjet a navíc s regulovatelným tahem. Je známo, že již dříve Američané velmi obdivovali západoevropské rakety Meteor s náporovým motorem ramjet. Takže toto můžeme očekávat, plus snad prý s nově vyvinutým, vysoce energetickým palivem a to dohromady raketu požene nevídanou rychlostí na nečekaný dosah.

Jiný představitel Boeingu se snad měl vyjádřit, že ani jedna z obou rour se nezakládají na žádném dosud existujícím návrhu Boeingu, ovšem obě poloviny mají být stejné, akorát jedna bude opatřena špičkou a druhá ocasem, což z důvodu společnosti součástí bude šetřit náklady. Na rozdíl od amerických projektů dalekonosných raket JATM a LREW, však bude střela LRAAM schopna divokých manévrů. Není jasné, zda se mluví o jejím koncovém tělesu "kill vehicle" nebo o celém druhém stupni. Jelikož užil pojmu "kill vehicle", může to znamenat, že koncové těleso bude ničit cíl metodou přímého zásahu hit-to-kill, takže možná nebude zapotřebí výbušné hlavice. Tím by potom dávaly větší smysl zmínky o zvýšeném doletu a manévrování.

Zajímavý je i dodatek, že nemá jít přímo o nástupce nahrazující předchozí typ zbraně, má jít o dodatečnou zbraň jako přídavek navrch. V to hovoří zmínky o malosti celé zbraně, kterých se vejdou do útrob letounu spousty a to by zase svědčilo pro novou doktrínu soubojů ve vzduchu, kdy letouny budou vyzbrojeny desítkami zbytných zbraní. Na rozdíl od JATM a LREW má být LRAAM natolik malá, že se jich vejde několik do vnitřku stíhačky F-22 Raptor.

Izraelský zdroj říká, že dosud neupřesněný dolet střely bude rozhodně větší než u jakékoli vzduch-vzduch střely dneška. Koncové těleso má samostatně precizně manévrovat a ničit cíl pouze kinetickou energií přesného zásahu a takto má sloužit jako zbraň na kratší vzdálenosti. Zbraň nemá za úkol soutěžit se současnými, půjde o něco nového.

Indický zdroj dodává další důležitou věc, že Boeing na tom začal pracovat teprve 2020! LRAAM je teprve ve fázi konceptu a je předčasné ji vůbec zmiňovat, udělal jsem to pouze proto, aby mohl být její koncept zahrnut do seznamu. Do arzenálu USAF se však dostane až dlouho po 2030, nebude-li předtím zrušena, neboť od budoucích střel vzduch-vzduch plánuje USAF po 2020 4 až 6 různých experimentů.

Zdroje

https://www.thedrive.com/the-war-zone/42454/boeing-unveils-new-two-stage-long-range-air-to-air-missile-concept

https://www.israeldefense.co.il/en/node/51923

https://www.thedefensepost.com/2022/10/10/usaf-boeing-air-to-air-missile/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Když dokážeš z přistání odejít po svých, bylo to dobré přistání. Když dokážeš letadlo použít ještě druhý den, bylo to vynikající přistání.
Chuck Yeager