LeFlaSys/ASRAD

Leichtes Flugabwehrsystem
Mobile Short-Range Air Defense
Německý protiletecký systém krátkého dosahu

Německý LeFlaSys/ASRAD systém protivzdušné obrany byl vyvinut německou zbrojovkou KMW a do Luftwaffe nasazen 2001. Je určen proti letounům s pevným křídlem a vrtulníkům, zároveň proti nízko letícím střelám s plochou dráhou letu.

Vyskytuje se v pozemní a námořní variantě. Pozemní varianta je nesena na vozidlech Ozelot nebo Wiesel 2 a k ničení cíle používá raket Stinger nebo Igla a může být přizpůsoben i pro rakety Mistral a Starburst. ASRAD-R používá švédské laserem naváděné rakety Bolide. Portál Luftwaffe vyzdvihuje jeho přednosti jako vzdušnou transportovatelnost pomocí vrtulníků CH-53, schopnost nasazení za každého počasí, vícevrstevný princip ochrany, interoperabilitu v mezinárodním rámci, pancéřování vůči střepinám dělostřelectva a pěchotním zbraním, minimální nároky na lidskou obsluhu a údržbu.

Kromě odpalovače s kapacitou čtyř raket vozidlo veze pozorovací techniku s TV kamerou, infračervenou kamerou a laserový dálkoměr. Vozidlu odpalovače jsou zprostředkována data o cíli přes řídící vozidlo AFF-Wiesel. Ten je vybaven 3D radarem HARD od firmy Saab (dříve Ericsson s dosahem do 20 km operujícím v pásmu X. Jeden AFF-Wiesel zpravidla koordinuje osm odpalovacích vozidel Ozelot. Radar využívá indikaci pohyblivých cílů (MTI) a také friend-or-foe identifikaci (IFF). Odpalovače mohou pracovat i samostatně bez koordinování radarem a poté je využito vlastních infračervených senzorů na střeše vozidel k odhalování cílů. Navigace vozidel je obstarávána pomocí systémů od Rockwell Collins a Honeywell. Každý nosič si veze zásobu dalších 8 raket Stinger. Dvoučlenná posádka je chráněna systémem NBC ochrany.

Kromě německé armády je ASRAD-R operován také armádami Řecka a Finska.

Specifikace

Uvedeno 2001; bojová hmotnost 4,1 t; obsluha dva členové; dosah 6 km; silniční rychlost 70 km/h; dojezd 550 km;


Zdroje

https://www.luftwaffe.de/portal/a/luftwaffe/start/waff/flug/ozelot/!ut/p/z1/hY5ba4NAFIR_TfKmZ72sl4AUCw0kCC01JbovZTWnalldu25s-u-7TaBQSOi8zZzhmwMMCmADn7uG604OXBhfsuD1Psp2mRu7bvYYErJ53jw4ub8lRrD_r8DMmdxQSiA_IJSGEd5mUMiBAXvnMz_Zo1RaoLZ5_fMhlC0fDgKfZJ1egi2wRsjq8no6VF7UAFP4hgqVfVQmbrUep9WCLEg9od1I2Qi0a9mf_V19Skau9IDKGo-VRYkXhD6NIkodGoTOKvZp6Dte7EfLDpOX3dqKlh9JhmvB86_p2mgrJw3F361rvQm5qlszznvD-SWOffFJPCrmDPffUT2YqA!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#Z7_B8LTL2922LO700IRIE1S4J0005

http://tanknutdave.com/the-german-leflasys-self-propelled-aa-vehicle/

https://www.army-technology.com/projects/leflasys/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Německu předmět není způsobilý patentové ochrany, pokud jej odborník mohl vytvořit, aniž byl vynálezecky činným. Teprve výkon vzdálený průměrnému odborníkovi zaslouží odměny v podobě udělení ochrany.
Karel Čada