Lazika

Infantry Fighting Vehicle
Gruzínské obrněné bojové vozidlo pěchoty

Lazika IFV (Infantry Fighting Vehicle) je moderním gruzínským bojovým vozidlem pěchoty vyvinutým Státním technologickým centrem Delta pro potřeby Gruzínských ozbrojených složek. Principiálně vychází ze sovětského BMP-1, ačkoli s ním nemá mnoho součástí společných. Poprvé bylo odhaleno 2012.

Lazika je čistě gruzínský produkt financovaný gruzínskou vládou a je druhým moderním bojovým vozidlem v pořadí po čtyřkolovém Didgori.

Lazika jako pásové vozidlo sdílí stejné uložení motoru a posádky jako západní vozidla. Je určeno k vezení 11 mužů, tedy tří členů obsluhy plus osmičlenného výsadku pěchoty. Výsadek opouští vozidlo zadními dveřmi, které jsou také výklopné jako hydraulicky operovaná vyloďovací rampa.

Vozidlo je pojato neskutečně lehce, jeho bojová hmotnost je 14 tun! Je primárně určeno k transportu personálu do bojových podmínek pod ochranou.

Co se zbraní týká, je využita vzdáleně operovaná zbraňová stanice a pro přehled systém infrakamer. Pro pozorovací účely jsou tu střešní poklopy se senzory a TV kamerami a schopností sledování na velkou vzdálenost.

Jako hlavní zbraň je použit 23 mm kanón 2A14 a 7,62 mm kulomet PKT. Zbraně jsou operovány na dálku zevnitř vozidla. Počítáno je také s vozidlem jako nosičem 120 mm granátometu. Ve vývoji jsou však také moduly SAM a ATGM. Digitální systém řízení palby zohledňuje friend-or-foe identifikaci, velení je k dispozici satelitní navigace, je zde také vnitřní komunikační systém pro členy posádky stejně jako vnější pro domluvu s ostatními prvky na bojišti.

Vozidlo je všestranně pancéřováno proti průbojné munici do ráže 14,5 mm, dobrá je i protiminová ochrana pod celým vozidlem, která ustojí zásah protitankovou minou do síly 10 kg TNT. Celkem osm tub zadýmovacích granátometů dále zvyšuje schopnost přežití vozidla. Může být dovybaveno CBRN ochranným systémem a automatickým hašením.

Lazika je poháněna turbo-diesel motorem o výkonu 300 nebo 450 koňů, který jí udílí maximální silniční rychlost 70 km/h. Má však nízký bojový dojezd 200 km rozšiřitelný na 400 km s přídavnými nádržemi. Lazika na pásovém podvozku zvládne 60% stoupání s 30% bočním náklonem. Dovede také překračovat překážky 0,7 m vysoké a příkopy 2 m široké.

Lazika zatím může být přizpůsobena těmto typům misí: IFV nebo APC, velitelské, ambulantní, vyprošťovací, průzkumné vozidlo a do budoucna vozidlo protivzdušné a protitankové ochrany.

Jediným operátorem je dosud Gruzie.

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/lazika-infantry-fighting-vehicle/

https://www.armyrecognition.com/georgia_georgian_army_light_armoured_vehicles_uk/lazika_ifv_tracked_armoured_infantry_fighting_combat_vehicle_technical_data_sheet_specifications.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Očekávaný zisk z výlučného postavení vlastníka patentu je stimulem pro snahu vynálezců přesto, že se v drtivé většině případů nedostavuje ekonomický efekt.
Abraham Lincoln