Lakota 6×6
Armored personnel carrier
Američtí MACK Defense jsou dnes už docela slavní výrobci nákladních vozů, jako podobně znějící němečtí MAN Trucks.
Tentokrát však překvapivě vyrukovali s šestikolovým vozem, který má ryze vojenskou povahu. Lakota 6×6 je celou platformou budoucí rodiny pancéřovaných bojových vozů, konkrétně obrněných transportérů pěchoty. MACK se s nimi snaží o totéž jako všichni výrobci vozidel tohoto určení. Mít slušnou užitečnou zátěž, k tomu vysokou pohyblivost a ještě zakrývat vojáky slušnou pancéřovou slupkou.
Svým konkrétním určením jde vlastně o stejné bojové vozidlo pěchoty jako francouzský VAB Mk3, ovšem nebude to tak brutální bojovník, více transportér. Všechny komponenty Lakoty jsou ryze americké, poháněny vznětovým motorem Caterpillar C7 s šestistupňovou převodovkou Allison 3500. Francouzská je pouze inspirace kolovým tankem.
Lakota aspoň podle úvodních popisů nejvíce sází na mobilitu. Na silnici má dosahovat rychlosti přes 100 km/h a má mít obrovský dojezd přes 900 až 1400 km. Však ono to bude hnedle klesat s přibývajícím užitečným zatížením.
Ačkoli je jen znaku náprav 6x6, přesto pojme 12členný výsadek vojáků. Američané si slibují jeho nasazení v misích víceúčelových a při převozu vojáků na dlouhou vzdálenost. Jako by však netušili, že v tomto již mají největší repertoár vozidel na světě a to rovněž nových a odzkoušených. Nicméně MACK se chce v domácí armádě přesto nějak prosadit. Pověst si ho předchází, poněvadž náklaďáky dělá snad nejlepší v celých USA.
Vozidlo má být certifikováno na standard MRAP, bude tedy rychlé a hodně chráněné vůči blízkým výbuchům ze všech stran. Terénní mobilitu vidí výrobce jako nejvyšší svého druhu, proto sázel na šestikolový podvozek a vytvořil tím agilní vozidlo jako Tigon nebo Guarani.
Má těžit z některých evropských technologií, poněvadž Mack je součástí Volvo Group a vlastní Renault Trucks. Pokud by se prokázal schopným, zakázky by se asi jen hrnuly, protože jen Francouzi mají vozidel VAB 4000 kusů. Ale ti budou kupovat jenom svoje francouzské Jaguáry, VABmk3 a Griffony. Zákaznickou armádou by tak mohla být některá afro-evropská, která je zvykla na francouzský styl vozidel, ale přitom by si je nakoupila od Američanů. Konečných variant vozidel má mít platforma zatím pět různých, od holého transportéru přes nosič minometu, velitelské a bojové vozidlo až po polní ambulanci.
Hlavním lákadlem Lakoty bude uzpůsobitelnost. Pojezdový základ je totiž připraven používat nesčetně různých zbraňových stanic a věží od evropských výrobců jako CMI Defence Cockerill, Nexter a BAE Systems ovšem maximálně pro 30 mm kanóny. Takže silniční tank francouzského typu to nebude, i když podvozek by tomu naznačoval.
Kabina je nečekaně prostorná a nabízí skvělý výhled řidičům, díky bočním dveřím s okny a velkým čelním pancéřovaným sklem. Také prostor pro výsadek má být nečekaně prostorný, rozhodně tedy více než u francouzských bitevníků. Výsadek vojáků je usazen ve dvou řadách podélně na protinárazových sedačkách. K opuštění vozidla mají hydraulicky ovládanou vyloďovací rampu. Také prostor výsadku má malá okna a tedy výtečný rozhled po okolí. Balistická ochrana má být všesměrově slušně odolná vůči průbojnému střelivu 14.5×114mm.
Také vnitřní vybavení vozidla je pokročilé. Pojezd jede na pneumatikách s dojezdovými jádry a s centrálním ovládáním tlaku. Bude zde klimatizace i ohřev, 300ampérový alternátor pro výrobu proudu. Systém přehledu digitálního bojiště pomocí kamer a vnitřních panelů u výsadku. Posádka je chráněná vůči CBRN prostředkům hromadného ničení. Také ochrana má být aktivní v podobě varovných přijímačů ozáření laserem a dokonce akustický detektor vzdálených výstřelů ostřelovačů.
Takže jako trojnápravové auto s ochranou na úrovni Level 4 STANAG 4569 se to nakonec zdá být velmi solidní.
Zdroje
https://www.armyrecognition.com/us_army_wheeled_and_armoured_vehicle_uk/lakota_6x6_armoured_vehicle_personnel_carrier_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_11502174.html
https://www.army-technology.com/news/newsmack-defense-and-jwf-to-assemble-lakota-6x6-vehicle-system-4916415/