Kevlar E

Infantry fighting vehicle tracked
Ukrajinská rodina prototypů IFV

Kevlar E má být rodina minimálně pěti obrněných bojových vozidel, jejichž společný prototyp vyvíjí Charkovská společnost UkrInnMaš od roku 2017. Avšak z naléhavých důvodů jej nedokončen již 2021 předala armádě, jako narychlo sestavenou "novinku", k jejímuž pohybu byl vtipně použit podvozek a tělo sovětského samohybného děla 2S1 Gvozdika a bylo tak použito v 2022 na obranu Charkova vůči rusákům.

Korba byla osazena věžovým kompletem BM-3M Šturm, na který mohou být lafetovány zbraně jako 30 mm kanón ZTM1, 30 mm granátomet AG-17, jeden 7,62 mm kulomet KT a dvojice protitankových řízených střel Barrier.

Ačkoli Kevlar-E zní neprůstřelně, na svoji obranu má pouze dva "vyměšovače" (výmetnice) zadýmovacích granátů (kouřové clony). Balistický pancíř má běžnou ochranu na úrovni NATO normy STANAG 4569 Level 2, tedy vůči průbojnému střelivu z ručních pušek ráže 7,62 mm×39 mm z 30 metrů. Dno korby a pásy mají vydržet výbuch miny o síle 6 kg TNT.

Obslužnou posádku čítají tři vojáci, přičemž zadní prostor pro výsadek pojme ještě dalších šest členů.

Kevlar-E je sestaven tak, aby ho mohly pohánět motory slavných mocností dneška, tedy aby mohl mít vznětový motor Deutz, Cummins, Caterpillar nebo JaMZ o výkonech zhruba 220 kW, s nimiž mají dosáhnout maximální silniční rychlosti 70 km/h a cestovního dosahu 600 km.

Vozidlo je 16,7 tun těžké a plně obojživelné. Vodou však plave jako lopatkový parník rychlostí pouhých 5 km/h hnáno zapomoci pásů. Celkem tedy narychlo sestavená (z nouze) ctnost a žádná sláva. Snad zásadní výhodou bude to, že to asi nakonec bude dost levné.

Zdroje

https://www.armyrecognition.com/ukraine_-_russia_invasion_conflict_war/ukrainian_army_uses_kevlar-e_prototype_of_tracked_armored_ifv_during_kharkiv_combat.html

https://www.thedrive.com/the-war-zone/44473/ukraines-prototype-kevlar-e-armored-fighting-vehicle-has-joined-the-fight-against-russia

https://www.valka.cz/UKR-Kevlar-E-prototyp-t253004

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nastala nová fáze průmyslové revoluce. Lidé už tolik nepotřebují ruce, aby se cítili kreativně.
Digitální Cestovatel