Rosomak KTO
8x8 Wheeled Armored Fighting Vehicle
Polské kolové bojové vozidlo pěchoty
Polské víceúčelové osmikolové vozidlo vděčí za svoji konstrukci finskému řešení Patria AMV. Poláci jimi chtějí od 2002 nahradit obstarožní řešení mechanizované pěchoty SKOT 8x8 a pásová BWP-1, která jsou již dávno z módy. Vozidla Rosomák licenčně vyrábí WZM S.A. Poland a od 2002 do 2013 bylo vyrobeno 690 kusů jenom pro Polskou armádu. Jednalo s o první Patrii vyráběnou mimo území finska, avšak je nutno dodat, že nejvýznamnější díly byly vyráběny ve Finsku a do polské továrny dováženy. Není také bez významu, že tato polská továrna má právo do roku 2052 poskytovat servis a náhradní díly všem Patriím světa, které si o to zažádají. Od 2015 se začíná zdát, že kvůli značnému množství specializovaných variant množství Rosomáků v polské armádě ještě stoupne, zvláště, když si zkusmo 30 kusů objednala armáda Slovenská.
Rosomák má za úkol plnit mise průzkumu, dopravu personálu pod ochranou, palebnou podporu pěchoty, ale ve specializovaných variantách také bojovat protivzdušnými a protitankovými prostředky.
Vozidel Rosomak proto existuje více variant. Ta nejběžnější (IFV) využívá italskou zbraňovou věž Hitfist s 30 mm kanónem Mk 44 Bushmaster II typu chaingun spolu se spřaženým 7,62 mm kulometem. Takto vozidla později zvaná Rosomak-M1M zaznamenala svůj křest ohněm při polském nasazení v Afghánistánu. M1M měla upravené komunikační vybavení, dokonalejší systém TV kamer, stožár se systémem detekce směru příchozí palby, přidané pláty balistické ochrany, klecový pancíř a střihače drátů. Navzdory tomu všemu přišly tyto Rosomáky o obojživelnou schopnost, přesněji řečeno přišly o záďové trysky pohánějící je při plavbě vodou. Kromě tříčlenné obsluhy uvezla osmičlennou četu výsadku.
Další varianta v Afgánistánu vzniknuvší (APC) byla KTO Rosomak-M3, která se zaměřovala více na roli obrněného transportéru pěchoty. Měla lehčí otevřenou zbraňovou věž s 40 mm granátometem a 12,7 mm kulometem. Tato varianta byla plně obojživelná. Kromě dvojčlenné obsluhy uvezla desetičlennou četu výsadku.
Pro navýšení schopnosti přežití mají všechny rosomáky 6 tub s automaticky odpalovanými zadýmovacími granáty. Jako u nejmodernějšího vozidla pěchoty nesmí zde chybět standardní CBRN ochrana posádky a automatické potlačování výbuchů ve vnitřních prostorech. Vozidla Rosomák jsou poháněna přeplňovaným diesel motorem Scania D12 s automatickou převodovkou. Všechny varianty vozidel Rosomak mají centrální dohušťování pneumatik. Co se strategické mobility týče, mohou být přepravovány letouny C-130 Hercules.
Vozidla Rosomak prošla četnými mezinárodními nasazeními v boji např. v Centrální Africe, Čadu a Iráku, kde byla porovnávána se zahraničními vozidly a američany byla chválena ve všech aspektech jako lepší než jejich Strykery.
Rosomak tedy Patria AMV má jako největší přednost modulární design pancíře přizpůsobitelný přímo v poli potřebám mise. V maximální konfiguraci pancíře by měl odolat průbojnému střelivu do ráže 30 mm a také protitankovým minám do síly ekvivalentu 10 kg TNT.
Poláci jsou ze svých Rosomáků zvláště po americkém uznání zcela nadšeni, plánují další a další varianty vozidel, plánují ještě silnější motory s 603 hp a dokonce se hovoří i o Brigade Combat Teams Rosomáků po vzoru amerických Brigade Combat Teams vozidel Stryker. Kdo ví, kde se to jednou zastaví.
Specifikace
Hmotnost 24 tun; délka 7,7 m; posádka 2 + 10; diesel motor 480 hp; silniční rychlost 100 km/h; dojezd 800 km;
Zdroje
Oficiální stránka výrobce:
http://www.rosomaksa.pl/en/products.html
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=506
http://www.military-today.com/apc/rosomak.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/KTO_Rosomak