KAWEST M109L47

Self-propelled howitzer upgrade
Švýcarská předělávka U.S. houfnice Paladin

Švýcarská společnost RUAG Land Systems dokončila roku 1995 pro potřeby armády švýcarska dodnes aktuální americkou samohybnou houfnici M109 155mm. Celkem 350 kusů bylo od té doby známo jako M109 KAWEST a jejich dodávky ze sériové výroby byly završeny 2004.

Nutno doplnit, že houfnic M109 bylo do roku 2000 vyrobeno na 4000 kusů a jsou v používání U.S. armádou dodnes. Dva návrhy jejich nástupců NLOS-C a Crusader byly nakonec zavrženy jako příliš dobré a drahé a M109 Paladiny považuje americké ministerstvo obrany i do budoucna za dostačující.

Kawest se od Paladinu odlišuje především výkonnější švýcarskou hlavní. Původní hlaveň kalibru 155mm v délce 39 ráží Švýcaři prodloužili na pořádných 47 délek ráže. Přidali ještě dvojitou úsťovou brzdu a ejektor spalin. Maximální dostřel tím vzrostl o 60 %. Však zpětný ráz je údajně prakticky nezměněn a také hmotnost nové chromové hlavně je jen o 100 kg vyšší. Se standardními projektily je tedy dostřel 23 km a s base bleed střelivem 30-36 km podle velikosti náplně. Kawest si s sebou veze 40 párů projektilů a prachových náplní.

Přidán byl také senzor přehřátí hlavně. Pro palbu na pohybující se formace byla zvýšena také rychlost střelby vlivem unikátního poloautomatického nabíjecího mechanismu. Houfnice tak může střílet v dávkách tří ran za 15 vteřin. Ustálenou palbou je to skvělých 8 výstřelů v minutě.

Neupřesněno zůstává, že Švýcaři navýšili také mobilitu, aby houfnice mohla ještě lépe operovat taktikou shoot and scoot. O polohování hlavně se starají dva laserové gyroskopy a vše je spočítačováno s pojezdovou částí, navigací a spolupracuje s velitelem, střelcem a řidičem.

Švýcaři dále modularizovali součásti houfnice jako celku, aby byla lépe situována pro export do evropských zemí. Například je možno zaměnit navigační a polohovací systém za jiného výrobce. Tuto záměnu lze navíc provést už v továrně v zemi zákazníka.

Pojezd je vybaven noční elektrooptikou pro řidiče a velitele. Vylepšen byl také automatický hasící systém Halon a přidán samostatný hasič do oddělení motoru. Jelikož původní elektrický subsystém byl pro takto vylepšenou houfnici nedostačující, přidali Švýcaři vlastní alternátor, zdroj a baterie, vše s výkony o 80% silnějšími. K tomu byla zcela překopána kabeláž a rozvodné skříně.

Řidičovi byl přidán multifunkční panel zobrazující testy a diagnostiku zařízení. Takže řekli bychom: Kvalitní švýcarská práce!

Takto jsou houfnice Kawest kromě švýcarské používány ještě armádami Nizozemí, Itálie a Emirátů.

Specifikace

Hmotnost 27 tun; délka 11,3 m; posádka 6; silniční rychlost 60 km/h; dojezd 350 km;

Zdroje

http://www.army-guide.com/eng/product1269.html

https://old.weaponsystems.net/weaponsystem/DD04%20-%20M109.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Vulnerant omnes, ultima necat - každá zraňuje, poslední zabíjí.
Pravdivější alternativa tvrzení, že co tě nezabije, to tě posílí.