Friend-or-foe identifikace
IFF
Identifikace vlastní–cizí
Na radaru a radiových signálech založená metoda velení a řízení pochází z konce 2. sv. v. Jde o identifikaci příslušnosti letadla nebo plavidla. Je využíváno transpondéru na letadlu a interrogatoru u prostředků detekčních. Transpondér u prostředku v terénu naslouchá na dotazový signál radaru řízení (interrogator) a po zachycení jeho signálu vyšle každý prostředek sám za sebe signál odpovědi předem smluvený, jaký jedině dokáže řízení identifikovat. Význam měla IFF identifikace především u letectva, kde bylo u jednotlivých letadel obsluze pozemních radarů potvrzováno, že letadlo nacházející se v daném místě je přátelské.
IFF dokáže pozitivně identifikovat jen spřátelené letouny (civilní nebo vojenské) vybavené kompatibilním systémem. Když nedostane odpověď nebo špatnou odpověď, tak objekt nemůže být identifikován jako přátelský. Není ani identifikován jako nepřátelský, ale už je podezřelý a jsou podniknuty další kroky v komunikaci s ním, případně mohou být zahájený procesy vedoucí k jeho sestřelení. Signály se musí shodovat podle stanovené šifry.
NATO v současnosti používá systém Mark XII, vzniklý v pozdním 20. stol. Británie používá vlastní implementaci standardu, která je nazývána successor IFF (SIFF). Američané vyvinuli sjednocující CIT (Combined interrogator/transponder).
Zdroj
https://en.wikipedia.org/wiki/Identification_friend_or_foe#Early_21st_century_systems
https://cs.wikipedia.org/wiki/Identifikace_vlastn%C3%AD%E2%80%93ciz%C3%AD