Havoc MPC

US Marine Corps' Marine Personnel Carrier (MPC)
Armored personnel carrier

2011 bylo v Kuvajtu k vidění nové americké vozidlo vyvinuté výrobcem letadel Lockheed Martin, jehož základem ale je nejslavnější finské vozidlo Patria AMV (Armored Modular Vehicle). Americká námořní pěchota jej do 2011 připravovala v programu US Marine Corps' Marine Personnel Carrier (MPC). 

Je to vozidlo, které mělo po 2010 zcela nahradit jejich dosavadní stárnoucí vozidla rodiny LAV, která mají původ ve Švýcarsku a v Kanadě 80. let. MPC je tedy novým LAV a to v nezávislé větvi nijak související s klasickým americkým pěchotním vozidlem Stryker. Ten naoplátku bude nahrazován italskými a jihokorejskými kousky.

Havoc jako osmikolové obrněné vozidlo má být především univerzální, to je jeho nejpožadovanější vlastností. Stejně jako Stryker bude vypravován v nesčetných dílčích konfiguracích, speciálně pro každou misi zvlášť. 

7,74 m dlouhé, 17tunové vozidlo je ovládáno dvěma řidiči a převáží výsadek až 12 členů pěchoty. Konec konců účelem bojového vozidla pěchoty je dovážet vojáky pod ochranou na bojiště. Modulárnímu návrhu vozidla podléhá především usazení a výbava posádky vozidla. Na svoji hmotnost má velmi výkonný motor o výkonu 540 koňů, konkrétně je to vznětový Scania D 12 s pětistupňovou automatickou převodovkou. Motor pojede i na některá méně standardní paliva, jako třeba ta africká nebo ostrovní v pacifiku. Všechny bojové činnosti má zvládat v rozmezí teplot od -30°C do +50°C. Pozornosti neunikne vysoký specifický výkon vozidla 31,76 koně na tunu hmotnosti.

S tímto pojezdem Havoc vyvine cestovní rychlost 105 km/h a zásoba paliva mu vystačí na 900 km. Výrobce ještě výslovně upozorňuje na minimální tlak, jakým kola vozu působí na povrch pod sebou, což bývá typicky kanadský požadavek, aby to mohlo jet přes zamrzlé ostrůvky a bažiny. Vozidlo je navíc plně obojživelné bez přípravy a má dosahovat rychlosti plavby dokonce nadstandardních 13 km/h.

Havoc může mít lafetovánu běžnou škálu amerických zbraní, ale je to hlavně transportér, počítá se především s kulometem ráže 12,7 mm ve zbraňové stanici Raven a s jedním nezávislým malým kulometem.

Však lepší je to s pancéřováním vozidla Havoc MPC. Odolnost balistická a proti výbuchům se pohybuje na standardu STANAG 4569 level 4A a 4B, což je na kolové vozidlo téměř nevídané. Aha, proto má takový výkon, protože s plným pancířem bude dvakrát těžší. Ochrání posádku před výbuchem ekvivalentu 9,5 kg TNT, což je slušný nadstandard, také před zásahy průbojné munice 14,5 mm ze všech stran. Standardně je zde přetlakový systém CBRN ochrany a automatické hašení. Také kola mají dojezdová jádra, takže se všemi pneumatikami prostřelenými ujede vozidlo ještě 50 km.

MPC byl výsadkáři odzkoušen a schválen 2013 a těsně 2014 zrušena sériová výroba. Je to s ním jako se vším z posledních 20 let u Američanů - je to až příliš dobré a tedy drahé. Americké technologie překonávají všechno na světě několikrát a kongres už odsouhlasí jen něco tak drahého, co rusáky překoná jenom mírně a bude o to levnější. Jeho program byl cele nahrazen již uskutečněným programem ACV, což je vlastně to samé, ale ještě více mořské a vyloďovací.

Bylo by to něco úžasného pro malou soukromou nezávislou armádu postavenou z amerických technologií.

Zdroje

https://www.military-today.com/apc/havoc.htmha

http://fighting-vehicles.com/havoc-mpc/

https://news.lockheedmartin.com/2012-08-16-Lockheed-Martin-Receives-U-S-Marine-Corps-Contract-For-Personnel-Carrier-Vehicle-Study-And-Demonstration

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Portugalsku a Řecku je odborníkem ten, kdo pozná lokomotivu od umyvadla. V Německu je odborníkem ten, kdo chodil pět let řádně na univerzitu a pět let to praktikoval. To je rozdílné měřítko patentové teorie.
Karel Čada